Kamervragen PvdA over stateloze burgers

Datum nieuwsfeit: 23-03-2001
Partij van de Arbeid

Den Haag, 22 maart 2001

Vragen van de leden Middel en Albayrak (beiden PvdA) aan de staatssecretaris van Justitie.

1. Kent u het verloop van de asielaanvraag van de familie H. (dossiernummer 9412.23.0631)?

2. Is het u bekend dat de IND en de Vreemdelingendienst het betreffende dossier terzijde hebben geschoven, aangezien het hier feitelijk stateloze burgers betreft?

3. Is u tevens bekend dat in de Tussentijdse Berichtgeving Vreemdelingencirculaire (TBV 2000/29) de eisen voor het aantonen van stateloosheid zodanig zijn verscherpt dat de intentie ter zake van de Terugkeernotitie, namelijk dat personen die buiten hun schuld niet kunnen terugkeren, in voorkomende gevallen opvang kunnen behouden en in aanmerking kunnen komen voor een verblijfsvergunning, niet waargemaakt kan worden?

4. Hoe kunt u bewerkstelligen dat personen die feitelijk stateloos zijn, zoals genoemde familie, metterdaad een verblijfsvergunning verkrijgen?