Minister Netelenbos bezoekt China

1 maart 2001

Persberichten 2001
Minister Netelenbos bezoekt China

Minister Netelenbos brengt tussen 24 maart en 1 april een bezoek aan Peking, Shanghai en Hongkong. Zij wordt hierbij vergezeld door een delegatie van circa 25 bedrijven uit vooral de haven-, logistiek-, water- en postsector. Het bezoek is vooral bedoeld om de goede relaties op het gebied van verkeer en waterstaat met China verder te verdiepen en de markttoegang van het Nederlandse bedrijfsleven uit te bouwen. De ontmoetingen en bezoeken richten zich vooral op havenontwikkeling, waterbeheer, vervoer, post en luchtvaart.

Peking
In Peking brengt minister Netelenbos een bezoek aan collega-bewindspersonen, waaronder die van Transport, Water, Luchtvaart en Planning. De stad Peking is geinteresseerd in Nederlandse plannen rondom verkeersmanagement in het stedelijk gebied. Hierover wordt een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Shanghai
In Shanghai ligt de nadruk op het intermodaal transport op de Yangtze en havenontwikkeling, waterbeheer en verkeersmanagement. Gepoogd wordt te komen tot een intensievere havensamenwerking met Shanghai. Hiertoe wordt een samenwerkingsovereenkomst tussen Verkeer en Waterstaat en de stad Shanghai afgesloten over zaken als overstromingsgevaar, baggerprojecten en havenontwikkeling. Ook worden afspraken gemaakt over de introductie van Nederlandse systemen op het gebied van een betere benutting van snelwegen. Verder wordt de Nederlandse delegatie geinformeerd over de exploitatie van een zweeftrein die op een traject van circa dertig kilometer in dichtbevolkt gebied in de regio Shanghai zal gaan rijden.

Hong Kong
In Hong Kong ligt de nadruk op waterbeheer en luchtvaart. Daarnaast wordt de delegatie geinformeerd over een succesvol chipcardproject voor alle vormen van openbaar vervoer. De ervaringen in Hong Kong kunnen interessant zijn voor de ontwikkeling van de chipcard in Nederland.

Tijdens het bezoek zijn verschillende persconferenties voorzien.