Mac OS X vanaf komend weekend verkrijgbaar

Datum nieuwsfeit: 24-03-2001
Apple Benelux

Mac OS X vanaf komend weekend verkrijgbaar

Bunnik, 21 maart 2001 - Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat Mac OS X vanaf zaterdag 24 maart overal ter wereld in de winkel ligt. Mac OS X is 's werelds meest geavanceerde besturingssysteem, waarin de kracht en openheid van UNIX zijn gecombineerd met de
gebruikersvriendelijkheid en de grote verscheidenheid aan programma's voor het Macintosh platform.

"Mac OS X is de belangrijkste programmatuur van Apple sinds het eerste besturingssysteem voor de Macintosh dat in 1984 een revolutie in de branche teweeg heeft gebracht", aldus Steve Jobs, CEO van Apple. "Goed nieuws dus dat Mac-gebruikers over de hele wereld kennis kunnen maken met de stabiliteit, kracht en elegantie van dit besturingssysteem."

Op dit moment zijn er 350 programma's voor Mac OS X verkrijgbaar en deze zomer worden er nog vele honderden meer verwacht. Wereldwijd zijn meer dan tienduizend ontwikkelaars bezig met twintigduizend Mac OS X-programma's, waaronder 4D, Aladdin Systems, Alias/Wavefront, Avid, Connectix, Dantz, Digidesign, EarthLink, FileMaker, IBM, Macromedia, Microsoft, MYOB, Palm, Sun, Symantec en Thursby Software Systems.

Op 24 maart kunnen tevens drie Mac OS X-versies van de populairste Apple programma's gratis worden gedownload vanaf www.apple.com/nl: iMovie 2, 's werelds populairste en meest gebruikersvriendelijke programmatuur voor de bewerking van digitale video, iTunes, het bijzonder populaire jukeboxprogramma van Apple waarmee gebruikers hun eigen muziekcollectie kunnen samenstellen en beheren, en een evaluatieversie van AppleWorks 6.1, het bekroonde alles-in-één-programma van Apple.

De basis van Mac OS X is Darwin, een ongelooflijk stabiele, op UNIX gebaseerde open source basis. Het besturingssysteem biedt echte geheugenbeveiliging, "pre-emptive multitasking" en bovendien symmetrische multiprocessing als het besturingssysteem wordt gebruikt op de Power Mac G4 met twee processors. Daarnaast is Mac OS X voorzien van Quartz (het nieuwe 2D grafische systeem dat is gebaseerd op de PDF-structuur die veel wordt gebruikt op het Internet) voor een schitterende grafische weergave en ondersteuning voor vele lettertypen, van OpenGL voor spectaculaire weergave van 3D-spellen en schitterende 3D-beelden, en van QuickTime voor de streaming van audio en video. Verder is Mac OS X uitgerust met Aqua, een geheel nieuwe en uiterst gebruikersvriendelijke interface die schitterende nieuwe functies biedt, zoals het Dock, een absolute doorbraak op het gebied van het ordenen van programma's, documenten en documentvensters.

Daarnaast bevat Mac OS X talloze andere nieuwe functies, zoals:
* Dynamisch geheugenbeheer, waardoor meldingen over te weinig geheugen en het toewijzen van meer geheugen aan een programma tot het verleden behoren.

* Geavanceerd energiebeheer, waardoor de PowerBook en iBook direct uit de sluimerstand worden gehaald.

* QuickTime 5, dat voor het eerst volledig geïntegreerd met Mac OS X wordt geleverd.

* Automatische netwerkkeuze, waardoor de gebruiker via een beschikbare netwerkverbinding het Internet op kan zonder instellingen te wijzigen.

* Eén interface voor eenvoudig beheer van alle netwerk- en Internet-verbindingen, waaronder rechtstreekse ondersteuning voor ADSL-systemen waarvoor een PPPoE-verbinding is vereist.
* Volledige PDF-ondersteuning en PDF-integratie in het besturingssysteem, zodat in Mac OS X-programma's standaard-PDF's kunnen worden gemaakt die geschikt zijn voor elk ander platform.
* Rechtstreekse ondersteuning voor TrueType-, Type 1- en OpenType-lettertypen en een intuïtieve en flexibele interface voor het beheer van afzonderlijke lettertypen en groepen lettertypen.
* Inclusief de grootste lettertypeset die ooit voor een personal computer is geleverd ter waarde van US$1.000, waaronder de beste lettertypen die momenteel verkrijgbaar zijn (Baskerville, Herman Zapfs Zapfino, Futura en Optima) en de beste Japanse lettertypen.
* Intergratie van iTools in Mac OS X, zodat gebruikers via de Finder en de dialoogvensters voor het openen en opslaan van bestanden rechtstreeks toegang hebben tot hun iDisk (gratis opslagruimte op het Internet) en bovendien beschikken over een gratis e-mailadres bij Mac.com.

* Ingebouwde ondersteuning voor veelverkochte printers van HP, Canon en Epson.

* Eenvoudig te beheren omgeving voor meerdere gebruikers, compleet met toegangsprivileges voor beveiligde opslag van bestanden.
* Krachtige ontwikkeltools en technologieën voor het web, zoals WebDAV, XML, Apache en QuickTime.

* BSD UNIX-services, inclusief populaire shells, Perl en FTP
* Ondersteuning voor symmetrische multiprocessing, zodat van een dual-processor Power Mac G4 beide processors worden gebruikt. Het resultaat is een twee keer zo hoge productiviteit.
* Bestandssysteem en netwerkbeveiliging, inclusief ondersteuning voor Kerberos.

* In Mac OS X ingebouwde ondersteuning voor Java 2 Standard Edition, zodat klanten programma's op meerdere platforms kunnen gebruiken.

De succesvolle Mac OS X Public Beta van Apple, die vanaf september 2000 verkrijgbaar was, heeft bijgedragen tot een aantal belangrijke verbeteringen van het besturingssysteem. Van de bètaversie zijn meer dan 100.000 exemplaren verkocht en Apple heeft in totaal meer dan 75.000 reacties gekregen van zowel gebruikers als ontwikkelaars over de hele wereld.

Om de overgang naar Mac OS X eenvoudiger te maken, biedt Apple een aantal nieuwe diensten aan onder de naam iServices, waaronder diverse Mac OS X-cursussen en certificatietrainingen voor Mac OS X-systeembeheerders.

Prijzen en verkrijgbaarheid
Mac OS X wordt geleverd in zeven talen (Engels, Japans, Frans, Duits, Spaans, Italiaans en Nederlands) op één cd. Bovendien wordt de winkelversie van Mac OS X geleverd met een volledige versie van Mac OS 9.1 (voor het gebruik van Classic-programma's) en met de Mac OS X Developer Tools-cd.

Mac OS X is vanaf 24 maart 2000 verkrijgbaar via de Apple Store (www.apple.com/belgiumflstore) en via de Apple Authorized Resellers voor een adviesprijs van fl. 349 (incl. BTW).

Voor Mac OS X is minimaal 128 MB geheugen vereist. Dit besturingssysteem kan worden gebruikt op de volgende Apple computers: iMac, iBook, Power Macintosh G3, Power Mac G4, Power Mac G4 Cube en PowerBook (modellen die zijn geïntroduceerd na mei 1998).

© 2001 Apple. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Macintosh, Apple Store, AppleWorks, Aqua, iBook, iMovie, iMac, Mac OS, PowerBook, Power Mac, Power Macintosh, Quartz en QuickTime zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Apple. Alle andere merknamen die worden genoemd, kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars en worden bij deze erkend.

Apple

Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie - de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple: Voor informatie over Apple: www.apple.com Voor informatie over Apple Nederland: www.apple.com/nl Voor persberichten van Apple Benelux: www.apple.com/nl/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Eveline Riedijk
Marketing Communications & Public Relations Manager Nederland Apple Nederland