Politiebericht Utrecht: district Eemland zuid

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 25-03-2001

Politiebericht Utrecht: district Eemland zuid, 14.00 uur
Beroving van telefoon

AMERSFOORT Op zaterdagochtend is tussen 11.00 11.15 uur een 15-jarige jongen uit Zutphen op het Stationsplein beroofd van zijn mobiele telefoon. De jongen kreeg een telefoontje en beantwoorde net het gesprek toen twee jongens de telefoon uit zijn hand gristen. Vervolgens gingen de berovers er hard hollend vandoor.

Snelheidscontroles met lasergun

LEUSDEN/WOUDENBERG In district Eemland zuid heeft de Politie op zaterdagavond diverse snelheidscontroles met behulp van de lasergun uitgevoerd.
In Leusden werd op de Middenweg, de Noorderinslag en de Groene Zoom gecontroleerd met de lasergun. In totaal werden 190 voertuigen op snelheid gecontroleerd. Hiervan reden 29 bestuurders te snel. De hoogst gemeten snelheid was 98 km/h, terwijl op alle genoemde wegen 50 km/h maximaal is toegestaan. Daarnaast ontvingen zes personen een bekeuring voor het niet dragen van de verplichte veiligheidsgordel en een bestuurder voor het onterecht voeren van mistlampen. In Woudenberg werd op de Stationsweg Oost gecontroleerd. Hier werden 90 voertuigen gemeten, waarvan 20 bestuurders te snel reden. De hoogst gemeten snelheid was 94 km/h waar 50 km/h maximaal is toegestaan.

Alcoholcontrole

ACHTERVELD In het kader van het project Whos next werd in de nacht van zaterdag op zondag gecontroleerd op het gebruik van alcohol in het verkeer. Tussen 00.30 03.30 uur werden op de Koningin Julianaweg 80 bestuurders verzocht om te blazen. Een 59-jarige man uit Amersfoort werd hierbij aangehouden op verdenking van het rijden onder invloed van alcohol. Na een ademanalyse bleek de man met 1,1 promille alcohol in zijn bloed te hebben gereden in zijn personenauto. Hij kreeg een rijverbod van 4 uur en een dagvaarding om voor de rechter te verschijnen.

Aanhoudingen openlijke geweldpleging

LEUSDEN In de nacht van zaterdag op zondag zijn vijf mannen uit Scherpenzeel, Lunteren en Barneveld in de leeftijd van 18 tot 23 jaar aangehouden op verdenking van openlijke geweldpleging. De mannen waren met een auto tegen een fietser gereden op de Asschatterweg. De fietser (leefdtijd en herkomst onbekend) reed hier met twee andere vrienden, waaronder een 21-jarige man uit Hoevelaken. Na de aanrijding was de auto met de vijf inzittende mannen snel weggereden, maar lieten het kentekenplaat van de auto achter. Deze was door de aanrijding van de auto geraakt.

Korte tijd later kwamen de mannen terug om de plaat op te halen en er ontstond een woordenwisseling met de drie nog aanwezige fietsers. Daarop pakten twee van de vijf mannen uit de auto twee stokken en begonnen de drie fietsers te slaan. Intussen was de hulp van de Politie ingeroepen, die de partijen scheidden. De vijf personen zijn aangehouden en meegenomen naar het bureau voor nader verhoor en onderzoek. De precieze toedracht van de aanrijding wordt nader onderzocht. De 21-jarige fietser liep letsel op aan heup en hand. Letsel en personalia van de twee andere jongens is onbekend.