Reddingshonden Werkgroep Westervoort terug uit Portugal

Datum nieuwsfeit: 25-03-2001
Westervoort 23-03-2001-03-21

Op zondag 25- 03-2001 zal het inzetteam van de Reddingshonden Werkgroep Westervoort met de vlucht TP 5652 vanuit Portugal om 11.35 uur aankomen op Schiphol.

Het team bestaande uit 7 personen en 4 reddingshonden heeft de afgelopen week samen met de Portugese marine deelgenomen aan een geslaagde zoekactie naar de vermiste bus met daarin 67 personen welke op 04-03-2001 bij de instorting van de brug over de Douro in de rivier was verdwenen. Na dat de plaatselijke autoriteiten twee weken tevergeefs hadden gezocht werd op aanraden van het Arnhemse bedrijf Marine Construct b.v. afgelopen week de hulp van de Reddingshonden Werkgroep Westervoort ingeroepen. Het inzetteam is Zaterdag 17- 03-2001 naar Portugal afgereisd en kon maandag beginnen met hun zoekactie Aan boord van een rubberboot gaf de eerste hond al na reeds 20 minuten een verwijzing, het geen betekend dat er in de directe omgeving zich een menselijk lichaam in het water moest bevinden. Na eerst een bevestiging van een tweede hond kon de stromingsdeskundige van het Nederlandse team een preciezere positie van de bus bepalen. Duikers van de Portugese marine hebben aan de hand van deze plaatsbepaling de bus gevonden Na een moeizame berging van het wrak konden een aantal lichamen worden geborgen.

Gisteren is er op 15 kilometer van de brug nog een lichaam gevonden Verdere zoekactie's van de honden hebben in totaal nog 5 plaatsen opgeleverd die door duikers onderzocht moeten worden. In totaal werden er 61 personen vermist, op dit moment is het aantal gevonden slachtoffers nog niet bekend Ook vandaag en morgen wordt er nog verder gezocht. Het zoekgebied heeft zich inmiddels uitgebreid tot een gebied van de brug tot 15 kilometer stroomafwaarts

Voor nadere informatie verwijzen wij naar onze Internetpagina www.reddingshonden.nl of telefonische kontact met John van Norden 06 50806345