Vragen PvdA over debat kosten vrijheid van meningsuiting

Datum nieuwsfeit: 26-03-2001
Partij van de Arbeid

Den Haag, 26 maart 2001

VRAGEN VAN HET LID REHWINKEL (PVDA) AAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

1. Heeft u kennis genomen van het pleidooi van de burgemeester en korpschef van Kerkrade voor een maatschappelijk debat over de extreem hoge kosten waarmee de samenleving wordt opgezadeld omwille van de vrijheid van meningsuiting? (1)

2. Hoe oordeelt u over de volgende opvatting van de burgemeester: "Het is de kracht van onze samenleving dat iedereen zijn mening kan uiten. Maar als je ziet hoeveel politie en hoeveel mensen van bestuur en gemeenteapparaat hiervoor zijn ingezet, is de vraag gewettigd hoe lang we dat als maatschappij nog kunnen opbrengen."

3. Vindt u het hiervoor genoemde maatschappelijk debat wenselijk? Bent u van plan hiertoe het initiatief te nemen? Welke ruimte laat de huidige Grondwet wat u betreft voor een dergelijk debat?

4. Ziet u in het pleidooi van de burgemeester en korpschef van Kerkrade aanleiding om een ander standpunt in te nemen over de doorberekening van politiekosten dan u b.v. nog in het algemeen overleg met de Tweede Kamer op 14 maart jl. heeft gedaan?

(1) De Volkskrant, 26 maart 2001