Actiecomité CAO-Ziekenhuizen in Noorden paraat

Datum nieuwsfeit: 26-03-2001
FNV

Actiecomité CAO-Ziekenhuizen in Noorden paraat
Regio Noord - (groningen@fnv.nl)

De onderhandelingen voor de CAO-Ziekenhuizen verlopen uiterst stroef. ABVAKABO FNV is teleurgesteld en verontwaardigd over de houding van de ziekenhuiswerkgevers. De verslechteringsvoorstellen zijn onverteerbaar. Het is niet uit te sluiten dat de onderhandelingen worden afgebroken. Daarom heeft ABVAKABO FNV de leden van het actiecomité CAO-Ziekenhuizen in Noord-Nederland op maandag 2 april voor een spoedvergadering bijeengeroepen. Dit om zich te beraden op de dan ontstane situatie.

Verslechteringen
De onderhandelingen voor de CAO-Ziekenhuizen zijn onlangs van start gegaan. De vakbonden ABVAKABO FNV, CFO en FHZ zijn zwaar teleurgesteld over de houding van de ziekenhuiswerkgevers. Hierbij een greep uit de voorstellen van de werkgevers.

- Afschaffen 36 urige werkweek en invoering van een 38 urige werkweek voor iedereen.
- Invoering 13e maand wordt gekoppeld aan die verplichte verruiming van de arbeidsduur
- Vervanging van de ort door een flextoeslag

- Creëren van een decentrale arbeidsvoorwaardenruimte (De ondernemingsraad als vakbond!)
- het systeem van periodiektoekenning baseren op het beginsel "als het functioneren aanleiding geeft"
- schrappen van alle roostervormvereisten

- afschaffen 55+regeling

- alle bovenwettelijke regelingen schrappen uit de cao, bijv. het recht op 22 vrije weekenden op jaarbasis.
- Schrappen overwerktoeslag in huidige vorm.

Actiecomité bijeen
De voorstellen van de werkgevers zijn onverteerbaar. ABVAKABO FNV Regio Noord kan niet uitsluiten dat de onderhandelingen worden afgebroken. Daarom worden de leden van het actiecomité namens het hoofdbestuur van ABVAKABO FNV uitgenodigd voor een regionale vergadering op maandag 2 april 2001 van 14.00 tot 15.30 uur in het regiokantoor van ABVAKABO FNV, Leonard Springerlaan 27, 9727 KB te Groningen. Deze vergadering wordt gezamenlijk met de leden van de CFO gehouden.

Nadere informatie
Jan R. Vos
Regiobestuurder ABVAKABO FNV
Telefoon 050-5240101 of 06-51218413
(jvos@abvakabo.nl) (E-mail)

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/noord.