Politieberichten Friesland: vernieling ruit in Joure

Datum nieuwsfeit: 26-03-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 26-03-2001 Politieberichten van 25/3 (13.00 uur) t/m 26/3 (07.00 uur)

Joure: vernieling ruit
Zondag tussen 03.00 en 11.00 uur werd van een woning aan de Midstraat een ruit vernield. De ruit van de woonkamer, 1.90 x 0.60 meter, werd ingegooid met een bierflesje. De bewoners, die boven lagen te slapen, hebben niets bemerkt. De eigenaar, een 58-jarige inwoner van Joure, heeft aangifte gedaan.

Gorredijk: inbraak woning
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in een woning aan de Stokerij. Het slot in de achterdeur werd vernield. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden een computer, een video, geluidsapparatuur en een DVD-speler weggenomen. Een 28-jarige inwoner van Gorredijk heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Zondag omstreeks 14.15 uur werd op de Valeriusstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 35-jarige inwoner van Damwoude, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 250 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Leeuwarden: inbraak woning
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in een woning aan de Pieter Stuyvesantweg. Aan de achterzijde van de woning werd een ruit vernield. Uit de woning werden een computer, een tv, 3 cd`s en een afstandsbediening weggenomen. Een 19-jarige inwoonster van Leeuwarden heeft aangifte gedaan.

Drachten: aantreffen nep-pistool
Zondag omstreeks 14.55 uur kwam er een melding binnen dat voor een horecagelegenheid een viertal jongens zouden staan, waarvan er één in het bezit zou zijn van een vuurwapen. Ter plaatse de jongelui aangetroffen achter de wereldwinkel aan de Singel. Een 16-jarige inwoner van Drachten had een pistool in zijn broeksband. Het bleek hier te gaan om een replica. De jongeman werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Het namaakpistool werd in beslag genomen. Na verhoor werd de jongeman weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: inbraak woonboot
Zaterdag tussen 08.30 en 20.00 uur werd ingebroken in een woonboot, die lag afgemeerd aan de Willemskade. De bewoner, een 30-jarige inwoner van Leeuwarden, had alles afgesloten en toen hij terugkwam, bleken de deurtjes en het luik van de roef open te staan. Uit de woonboot werden een zwarte computertas, een paspoort en een agenda, weggenomen. Nadat de aangever thuis was gekomen en even op het dek stond, kwam een onbekende man met de computertas en het paspoort naar hem toe. De onbekende man had deze goederen gevonden op de hoek van de Zuiderstraat en de Willemskade. De aangever mist nu alleen nog zijn agenda. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Haulerwijk: vernieling taxi
Zondag omstreeks 15.40 uur werd een 33-jarige inwoner van Haulerwijk door een taxi vanuit Groningen naar zijn woning aan de Hoofdweg Boven gebracht. Toen het op betalen aankwam, bleek de inwoner van Haulerwijk geen geld te hebben. De taxichauffeur, een 23-jarige inwoner van Groningen, ging hierop met de man de woning binnen, daar de klant vertelde dat zijn vriendin wel geld zou hebben. In de woning was niemand aanwezig, waarop de taxichauffeur de woning verliet om de politie te bellen. Ondertussen kwam een vriend van de klant, een 34-jarige inwoner van Haulerwijk ook naar de woning. Toen hij naar binnenging, ging de taxichauffeur ook weer mee naar binnen. In de woning werd de taxichauffeur door de beide mannen bedreigd. De taxichauffeur heeft hierop de woning verlaten. De beide mannen gingen daarop ook naar buiten en vernielden een ruit van de taxi. De inmiddels gewaarschuwde politie heeft de beiden mannen aangehouden en overgebracht naar het bureau. De verdachten zijn ingesloten.

Drachtstercompagnie: aanrijding
Zondag omstreeks 15.30 uur kreeg op de Klamersreed onder Drachtstercompagnie een 48-jarige inwoner van Drachten met zijn personenauto een aanrijding met een personenauto, die uit tegenovergestelde richting naderde. De spiegels van beide auto`s raakten elkaar. Men kon het vervolgens niet eens worden over de schuldvraag en nadat men de gegevens had uitgewisseld, vervolgde een ieder zijn weg. Op de Folgersterloane werd de inwoner van Drachten opnieuw ingehaald en aangereden door de bestuurder van de auto waarmee hij kort daarvoor ook een aanrijding had gehad. Na de tweede aanrijding reed de bestuurder van die andere auto door. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: vernieling ruit
Zondag tussen 17.50 en 18.00 uur werd bij de snackbar aan het Zuidvliet een ruit ingegooid. De verdachte kon nog niet worden aangehouden, doch is wel bekend. Een vriendin van de verdachte, die bij de vernieling aanwezig was, kon op de Vlietsterbrug worden aangehouden. De vrouw, een 23-jarige inwoonster van Leeuwarden, werd overgebracht naar het bureau. De vrouw werd na verhoor weer in vrijheid gesteld. Een medewerker van de snackbar, een 22-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Warfstermolen: onder invloed
Zondag omstreeks 18.20 uur werd op de Gruytsweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 49-jarige inwoner van Warfstermolen, bleek gedronken te hebben. De bestuurder weigerde iedere medewerking en werd vervolgens aangehouden. Bij zijn aanhouding pleegde de man verzet, waarop hij geboeid werd overgebracht naar het bureau. Op het bureau weigerde zijn medewerking te verlenen aan een ademanalyse. De bestuurder kreeg een rijverbod voor 12 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Leeuwarden: onder invloed
Maandag omstreeks 00.15 uur werd op de Harlingerstraatweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 23-jarige inwoner van Beetgum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 425 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Drachten: onder invloed
Maandag omstreeks 01.35 uur werd op de Raai een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 27-jarige inwoner van Ureterp, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 375 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Leeuwarden: woningbrand
Maandag omstreeks 02.20 uur kwam er een melding binnen van een woningbrand aan de Jelle Brouwerwei. De bewoonster was wakker geworden van een knappend geluid. Toen zij het licht aan wilde doen, bleek dit niet meer te werken. Zij ging vervolgens op onderzoek uit en zag toen dat de woning vol rook stond. Hierop heeft zij haar kinderen, een zoon en twee dochters, gewekt en hebben zij de woning verlaten. De brandweer kwam ter plaatse en waarschijnlijk is de tv de veroorzaker van de brand. De gehele woning liep rook- en roetschade op.

Leeuwarden; onder invloed
Maandag omstreeks 02.50 uur werd op de Boterhoek een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 29-jarige inwoner van Zoetermeer, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 285 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Leeuwarden: bedreiging
Zondag omstreeks 01.25 uur kwam er een melding binnen dat op de Soendastraat een 30-jarige vrouw bedreigd zou zijn met een vuurwapen. De vrouw, een inwoonster van Leeuwarden, was inmiddels de woning ontvlucht. Toen de agenten ter plaatse kwamen en in de hal van de woning met de bewoner stonden te praten, kwam een onbekende man (verdachte) met een vuurwapen in zijn handen op de agent toelopen. De agent trok hierop zijn dienstwapen en sommeerde de man het wapen te laten vallen. Vervolgens ontstond een worsteling tussen de man en de bewoner, waarbij het wapen op de grond viel. De verdachte, een 27-jarige inwoner van Achlum, werd vervolgens aangehouden en overgebracht naar het bureau. De man werd ingesloten. Het pistool, geladen met vijf scherpe patronen, werd in beslag genomen.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272