CNV: 'NS heeft iedereen van tafel geschoffeerd'

Datum nieuwsfeit: 26-03-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Spoorwegen is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

26-03-2001

CNV BedrijvenBond teleurgesteld: "NS heeft iedereen van tafel geschoffeerd."

CNV Spoorwegen is uitermate teleurgesteld dat de heren Blankert/Stekelenburg maandagochtend hun bemiddelingsopdracht hebben ingeleverd. In het opzeggen van de werkopdracht herkent de bond de aanleiding tot het geding dat CNV Spoorwegen zelf heeft aangespannen tegen de NS-directie: de commissie, de bonden, maar ook het personeel van NS is door Huisinga c.s. zodanig geschoffeerd dat het conflict nu echt muurvast dreigt te slaan.

De bond had gehoopt, en heeft er ook op aangedrongen, dat de beide commissieleden nog bereid zouden zijn geweest om de uitspraak van de president van de Utrechtse Rechtbank af te wachten in het kort geding dat de bond zaterdag aanspande tegen de NS-directie. Daarin eist de bond dat de NS-directie de procesvereenvoudiging verdaagt tot ná 10 juni aanstaande. Zodat de commissie "bemiddeling in het NS-conflict" voldoende werkruimte krijgt om het conflict bij de spoorwegen te bestuderen.

Overigens heeft de bond alle begrip voor de stap die de commissie nu heeft gezet. "Onder dit gesternte valt er gewoon niet te werken door de commissie", stelt voorzitter Bart Bruggeman. "Dat laat onverlet dat er nog steeds bemiddeling noodzakelijk is in de NS-kwestie." De bond heeft minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat benadert met het verzoek om een gesprek op zeer korte termijn. Richting werknemers heeft de bond het verzoek gericht om het hoofd koel te houden.

Nadere inlichtingen:

Wyb Kusters (bestuurder CNV Spoorwegen)
Wouter de Jong (persvoorlichting)