ISP's nog hoofdzakelijk gezien als IAP's

Datum nieuwsfeit: 26-03-2001

ISP's nog hoofdzakelijk gezien als IAP's

Heliview Marketingservice BV heeft een onderzoek uitgevoerd naar ontwikkelingen omtrent Internet Service Providers. Overeenkomstig de verwachtingen blijkt het gedeelte vestigingen dat aangeeft een Internetaansluiting te hebben nog steeds sterk te groeien. Het gebruik van aan het Internet gerelateerde services is echter nog relatief laag te noemen.; de provider levert hoofdzakelijk Internet access.

Uit de resultaten van de Connectivity-meting uit de ICT MonitorTM van Heliview blijkt, dat steeds meer ondernemers het belang en de mogelijkheden van Internet onderkennen. In het afgelopen jaar is de Internetpenetratie met maar liefst 16% gestegen, wat resulteert in ongeveer 111.660 vestigingen met een Internetaansluiting in het 5+ segment. Deze ontwikkeling komt overeen met de in voorgaande jaren geformuleerde voorspellingen. Naar verwachting zal deze ontwikkeling zich ook de komende 12 maanden doorzetten om uiteindelijk te resulteren in een marktomvang van 130.802 vestigingen die zijn aangesloten op het Internet (82% van alle vestigingen met >=5 werknemers).

Uit onderstaande figuur komt naar voren dat bovengenoemde ontwikkeling over de verschillende branches heen terug te vinden is.

Opvallend is wel, dat met name in de branches `zakelijke dienstverlening' en `industrie' het absolute aantal werkplekken, in tegenstelling tot het relatieve gedeelte, veel hoger uitvalt dan voor de overige branches het geval is.

Het inschakelen van een Internet Service Provider hangt momenteel nog sterk samen met de Internet access die wordt aangeboden. Vestigingen willen toegang tot het Internet en maken nog hoofdzakelijk gebruik van ondersteunende e-mail- en hosting-services. In de komende 12 maanden lijkt hierin een lichte verschuiving plaats te vinden naar overige aan het Internet gerelateerde services.

Alhoewel de bruikbaarheid van deze Internet gerelateerde services sterk samenhangt met de ontwikkelingen omtrent de snelheid van de benodigde lijnen, lijkt de slagingskans met name afhankelijk van de mate waarin providers kunnen voldoen aan de geconstateerde service-vereisten. Uit de ICT-Services meting van Heliview is gebleken, dat de nadruk van de IT-services aanbieders steeds meer dient te liggen op de business-processen van de klant. Een strikte focus op de eigen kerncapaciteiten voldoet niet meer.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties