Maatregelen Commodity markt Euronext Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 26-03-2001
Euronext Amsterdam

26 Mar 2001 maatregelen Commodity markt

Om 12.45 uur is de handel in varkenstermijncontracten (en varkensopties) stilgelegd wegens limit-down. De maatregel is genomen omdat de prijzen zijn gedaald tot een niveau van meer dan 10% onder het slot van vrijdag. De handel is voor 30 minuten stilgelegd en zal dus worden hervat om 13,15 uur. Mochten de prijzen na dat tijdstip nog eens 5% dalen, dan zal de handel opnieuw voor 30 minuten worden stilgelegd.

De directie van de Commodity Markt heeft besloten tot een uitbreidingsverbod op varkenstermijncontracten met leveringsmaand maart. De komende week (contract loopt a.s. donderdag af) kunnen alleen posities worden gesloten en niet geopend. Tot deze maatregel is besloten omdat er a.s. donderdag, wegens het transportverbod voor varkens, waarschijnlijk geen settlementsprijs via de normale weg tot stand kan komen.