Bijeenkomsten op Federatiecentrum Rijverenigingen afgelast

Datum nieuwsfeit: 26-03-2001
Koninklijke Nederlandse Federatie van Landelijke Rijverenigingen en Ponyclubs (KNF)

Mond- en Klauwzeer

Naar aanleiding van de mond-en klauwzeerproblematiek zijn alle bijeenkomsten op het Federatiecentrum tot nader order afgelast. Voor vergaderingen geldt dat van geval tot geval zal worden bekeken of deze door zullen gaan.

Het vervoersverbod voor paarden is nog steeds van kracht.

Wel geldt voor het hele land dat met uitzondering van de besmette- en toezichtgebieden met een paard aan de hand, onder het zadel of aangespannen de openbare weg weer mag worden betreden.

Het is nog niet bekend hoe lang e.e.a. gaat duren. Wedstrijden en andere evenementen zullen dan ook tot nader order niet door kunnen gaan.

Veel mensen bellen naar het Federatiecentrum met de vraag of paarden en pony's worden vernietigd bij een ruiming vanwege MKZ. Op de website van het Ministerie van LNV staat hierover dat MKZ-gevoelige dieren, zoals runderen, varkens, schapen en geiten worden vernietigd. Paarden, honden en katten worden niet geruimd.

Ten aanzien van het vervoer van veevoeders is bepaald dat verpakte voeders voor vee en pluimvee van een detailhandelaar naar consument vervoerd mogen worden. Het vervoer van ruwvoer is nog steeds niet toegestaan.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de internetpagina van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij www.minlnv.nl.

Telefonisch kunt u informatie verkrijgen bij de informatienummers van de RVV 0800-1556 en van LTO 0800-1255.