Postbank introduceert Postbank Duurzaam Aandelenfonds

Bron: Postbank
Postbank

POSTBANK INTRODUCEERT DUURZAAM AANDELENFONDS

Op 26 maart 2001 introduceert Postbank het Postbank Duurzaam Aandelenfonds op de

Officiële Markt van de effectenbeurs van Euronext Amsterdam N.V. Met dit fonds richt Postbank zich op bedrijven die zowel een goed financieel rendement halen als een gezond beleid met respect voor mens en milieu hebben.

Met dit fonds speelt Postbank in op het toenemende besef dat zakendoen en respect voor mens en milieu niet strijdig met elkaar hoeven zijn. Een duurzaam beleid kan juist rendement opleveren. Bijvoorbeeld door een efficiënter gebruik van grondstoffen en energie, het verminderen van afval en een daling van het personeelsverloop. Bovendien is een onderneming met aandacht voor mens en milieu minder vatbaar voor schadeclaims of negatieve publiciteit. Een duurzaam beleid heeft uiteraard ook een positief effect op volgende generaties.

Het Postbank Duurzaam Aandelenfonds richt zich wereldwijd op ondernemingen uit verschillende sectoren die zich aantoonbaar inspannen om zowel op duurzaamheid als op winstgevendheid te scoren. Bepaalde branches of bedrijven zijn bij voorbaat uitgesloten, zoals wapenindustrie, kernenergie, gokken en bont. Maar ook als bedrijven betrokken zijn bij bijvoorbeeld schending van de mensenrechten, corruptie of discriminatie kan dit een reden zijn voor uitsluiting. Bij het selecteren van de bedrijven waarin uiteindelijk belegd wordt, gaat Postbank zorgvuldig te werk. Zo is bijvoorbeeld speciaal voor het Postbank Duurzaam Aandelenfonds een Raad van Advies in het leven geroepen die onder andere medeverantwoordelijk is voor het vaststellen van de selectiecriteria. Leden van de Raad van Advies zijn onder andere de heer Quené (voormalig SER-voorzitter en voormalig voorzitter van de adviesraad van het ministerie van VROM) en de heer Tabaksblatt (voormalig voorzitter Raad van Bestuur van Unilever).

De ondernemingen waarin het Postbank Duurzaam Aandelenfonds belegt, zullen naar verwachting een bovengemiddelde winstgroei op lange termijn laten zien. Door de internationale spreiding over ondernemingen in verschillende branches blijft het risico beperkt. Het fonds is wel gevoelig voor valutaschommelingen.

Kosteloos voorintekenen kan van 5 maart tot en met 22 maart 2001 tegen een vaste prijs van EUR 25,- per aandeel. Beleggers kunnen voorintekenen of het prospectus aanvragen via het speciale nummer: 0800-2003. Ook is inschrijving mogelijk via de website van de Postbank, www.postbank.nl/beleggen. Op deze site is tevens een door de fondsmanager ontwikkelde presentatie over het Postbank Duurzaam Aandelenfonds te zien en te horen.

Over Postbank
Met ruim 7 miljoen rekeninghouders is Postbank een van de grootste financiële dienstverleners in Nederland. De betaalservice is een belangrijk aspect van onze dienstverlening. Maar Postbank doet meer. Via de Girorekening biedt Postbank niet alleen diensten zoals betalen en sparen, maar ook lenen, beleggen, verzekeren en hypotheken. Postbank beschikt over de deskundigheid om al deze producten en diensten voor iedereen gemakkelijk en toegankelijk te maken. Want gemak voor de klant staat voorop. De Postbank streeft ernaar klanten op actieve wijze en via diverse distributiekanalen een breed assortiment scherpgeprijsde en heldere producten te bieden die hun belofte waarmaken. Door moeilijke producten makkelijk te maken, stelt de Postbank klanten in staat zelf keuzes te maken en financiële doelen te realiseren. Meer informatie is te vinden via www.postbank.nl

Judy op het Veld - van Kamperdijk
Postbank N.V.