LPG Gids 2001 bevat adressen Europese LPG-stations

Datum nieuwsfeit: 27-03-2001

Veel vakantievoordeel in Europa met de LPG Gids 2001

Stichting Autogas Nederland, 27 maart 2001

In bijna heel Europa kiezen steeds meer autobezitters voor het voordelige en schone autogas als brandstof. In vele landen wordt het netwerk van LPG-tankstations daardoor uitgebreid. Automobilisten die LPG tanken en voor vakantie of voor werkzaamheden naar het buitenland gaan, doen er daarom verstandig aan om de nieuwe, geheel geactualiseerde 'LPG Gids 2001' aan te schaffen. De gids boordevol adressen en tips is verkrijgbaar bij de meeste tankstations langs de snelwegen en bij de ANWB en kost fl. 24,95.

In Nederland neemt de verkoop van autogasinstallaties toe onder invloed van de aantrekkelijke belastingvoordelen voor het rijden op LPG, gekoppeld aan de lage literprijs auto van autogas. Deze argumenten pleiten ook in de meeste overige landen in Europa voor LPG. Zo kost een liter autogas in populaire vakantielanden als Frankrijk, Duitsland, België en Italië beduidend minder dan een liter benzine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het netwerk van LPG-tankstations in het buitenland steeds verder wordt uitgebreid en in veel landen voldoende dekkend is. De Stichting Autogas Nederland raadt automobilisten die naar het buitenland gaan aan om ook buiten Nederland zoveel mogelijk op autogas te rijden en zichzelf aldus veel (vakantie)voordeel te bezorgen. De geheel vernieuwde LPG Gids 2001 is daarbij eigenlijk onmisbaar. De 232 pagina's tellende gids bevat 2500 mutaties ten opzichte van de gids van een jaar geleden. In Frankrijk zijn bijvoorbeeld meer dan 150 nieuwe LPG-tankstations geopend, in Groot Brittannië kwamen er 83 nieuwe stations bij. De LPG Gids 2001 bevat niet alleen de adressen van LPG-stations in heel Europa, maar ook openingstijden, telefoonnummers en zelfs routekaarten. Speciaal om tegemoet te komen aan de behoeften van vakantiegangers bevat de LPG Gids 2001 ook kaarten met tankstations voor autogas in populaire gebieden als de Italiaanse kuststrook en het Gardameer.

Waardevolle tips

De LPG Gids 2001 staat verder vol met waardevolle tips. Automobilisten die door België trekken, krijgen bijvoorbeeld het advies om vlak voor de grens van België met Frankrijk of Duitsland LPG te tanken aangezien de literprijs bij onze zuiderburen aantrekkelijk laag is. Hetzelfde advies geldt voor reizigers die vanuit Frankrijk of Portugal naar Spanje rijden. In Spanje is thans geen LPG verkrijgbaar voor consumenten. Een belangrijk aandachtspunt voor automobilisten die in het buitenland autogas willen tanken betreft de verschillende vul-verloopnippels die nog gebruikt worden. De Stichting Autogas Nederland adviseert u om altijd uw eigen vul-verloopnippel(s) mee te nemen, zodat u onderweg autogas kunt tanken en niet noodgedwongen onnodig veel geld hoeft uit te geven voor een tank benzine. De vul-verloopnippels zijn onder meer verkrijgbaar bij de erkende autogasinbouwstations en bij de winkels van de ANWB. Als u continu geïnformeerd wilt blijven over de laatste ontwikkelingen op het gebied van LPG in binnen- en buitenland is het verstandig om geregeld de internetsite www.autogas.nl te bezoeken. Hier kunt u ook zelf een omslagpuntberekening benzine-autogas maken om te bepalen hoeveel geld u kunt besparen door over te stappen op autogas.