Exact tekent contract met DAF voor levering ERP-pakketen

Exact Holding NV

27 maart 2001

Exact tekent contract met DAF voor levering ERP-pakketen

Exact Holding N.V. ("Exact") maakt vandaag bekend een contract afgesloten te hebben met vrachtwagenfabrikant DAF Trucks N.V. en PACCAR Finance Europe ("DAF"). Zowel DAF Trucks als PACCAR Finance Europe zijn een dochteronderneming van de Amerikaanse onderneming PACCAR.

De Europese organisatie van DAF zal de komende anderhalf jaar Exact Globe, de back-office toepassing van Exact Software, binnen hun dochterondernemingen implementeren. De implementatie maakt deel uit van een project binnen DAF om meer focus aan te brengen op de algemene IT toepassingen binnen de organisatie, op efficiency en op supply chain management.

Het project
In het project zijn de dochterondernemingen van DAF in het Verenigd Koninkrijk, BelgiŽ, Frankrijk, ItaliŽ, Nederland, Zwitserland, Duitsland, Spanje, TsjechiŽ, Hongarije, Denemarken en Polen betrokken. Na een succesvolle pilot wordt nu de implementatie voorbereid en uitgevoerd. Voor de dochterondernemingen zal Exact Globe worden geÔnstalleerd bij het hoofdkantoor van DAF in Eindhoven, op ťťn centrale server voor zowel de software als de data.

Dit centrum zal beheerd worden door de IT-afdeling van DAF. Deze afdeling zal zich, in samenwerking met Exact, ontwikkelen tot een competentiecentrum voor Exact binnen DAF, om ondersteuning te kunnen bieden aan alle dochterondernemingen van DAF.

Tevens zullen alle dochterondernemingen toegang krijgen tot de support faciliteiten van de lokale Exact vestigingen in Europa en zal het competentiecentrum ondersteund worden door het centrale servicecentrum van Exact in Delft. Behalve de hiervoor genoemde implementatie en support diensten zal Exact ook on-line via het internet ondersteuning bieden door middel van een klantenportal voor alle betrokken dochterondernemingen.

Waarom Exact Software?
Aan de keuze voor Exact is een gedetailleerd haalbaarheidsonderzoek voorafgegaan door DAF Trucks N.V. en PACCAR Finance Europe. De belangrijkste redenen en criteria die hebben geleid tot de keuze voor Exact waren de bewezen prestaties van de onderneming, de beschikbaarheid van standaard software gelokaliseerd en vertaald voor vele landen, het gebruikersgemak en de aanwezigheid van support op zowel lokaal als centraal niveau. Doorslaggevend voor DAF was de mogelijkheid om de software centraal te installeren en te beheren vanuit de IT-afdeling van DAF in Eindhoven voor alle dochterondernemingen en de centrale benadering van het projectmanagement door Exact. Toen Trina Mennen, Project manager bij DAF, en Nico den Houting, controller marketing en sales van DAF, gevraagd werden kort toe te lichten waarom voor Exact Software was gekozen, zei men: "Exact is door DAF gekozen omdat het ons bedrijf in staat stelt een standaard financieel systeem te implementeren in Europa, ondanks de verschillen tussen de landen met betrekking tot taal, boekhoudkundige regels, en lokale regelgeving".

Over DAF Trucks N.V.
DAF Trucks N.V. is een volledige dochteronderneming van PACCAR Inc., gevestigd in Bellevue, Washington, USA. De kernactiviteiten van DAF Trucks zijn het ontwikkelen, produceren, marketen en verkopen van middel- en zware commerciŽle voertuigen. Het bedrijf verkoopt ook kleine vrachtwagens in het 6 tot 18 ton marktsegment, geproduceerd door Leyland Trucks in het Verenigd Koninkrijk, eveneens een onderdeel van PACCAR. Hiernaast stelt DAF Trucks onderdelen zoals assen, motoren en cabines beschikbaar aan derden voor gebruik in bussen, touringcars, speciale voertuigen, graafmachines etc. Met meer dan 6.600 werknemers en productiefaciliteiten in Eindhoven, Nederland en Westerlo, BelgiŽ en een productie van 28.400 voertuigen in 2000 is DAF Trucks N.V. een van de vooraanstaande producenten van vrachtwagens in Europa. Een hoge mate van efficiŽntie, korte communicatieroutes en als belangrijkste reden, een toewijding aan vrachtwagens, maken het een zeer concurrerend bedrijf in de Europese markt.

De productontwikkeling van DAF Trucs is ook in Eindhoven gevestigd, waar zo'n 8% van alle werknemers van DAF Trucks zich bezighoudt met onderzoek en ontwikkeling. De motivatie om de beste producten te ontwikkelen en te produceren, en om uitstekende dienstverlening te verstrekken voor en na de verkoop, geeft DAF Trucks een speciale plek binnen de Europese transportmarkt, met een groeiend marktaandeel dat momenteel rond de 10% ligt in het marktsegment 'zwaargewicht vrachtwagens'.

PACCAR, met een omzet van $7,9 miljoen, is wereldwijd marktleider in ontwerp, productie en support aan klanten in het segment van lichte, middel- en zware vrachtwagens. Onder de gefabriceerde vrachtwagens bevinden zich de merken Kenworth, Peterbilt, DAF en Foden. PACCAR biedt tevens financiŽle diensten aan en is distributeur voor vrachtwagenonderdelen die onder de kernactiviteiten vallen. Daarnaast produceert het bedrijf krukassen van de merken Braden, Gearmatic en Carco.

Over Exact Software
Exact Software, gevestigd in Delft, Nederland, is een vooraanstaande producent van moderne administratie-, salaris-, CRM-, ERP-, en e-business-oplossingen voor kleine en middelgrote bedrijven en divisies van multinationals. De producten bieden gedetailleerde functionaliteit in elk bedrijfsproces, en ondersteunen een snelle implementatie. Exact Software, met wereldwijd meer dan 1600 werknemers, heeft vestigingen in 50 landen door middel van meer dan 30 werkmaatschappijen en 20 distributeurs. De omzet in 2000 bedroeg meer dan §164 miljoen. In februari 2001 heeft Exact het Amerikaanse Macola Software overgenomen. Macola Software heeft 250 werknemers en een omzet van meer dan §30 miljoen. Exact Holding N.V. is sinds juni 1999 genoteerd aan de OfficiŽle Markt van Euronext Amsterdam.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Exact Holding N.V.
Tel.:015 26 13 714

Bert Groenewegen, Financieel directeur / CFO
(bert.groenewegen@exact.nl)

of de internetsite www.exact.nl bezoeken