CDA roept op eerste euro aan goed doel te geven

Datum nieuwsfeit: 27-03-2001
Bron: CDA

Eerste euro naar een goed doel (27 Mar 2001)

Zestien Europarlementariërs van verschillende fracties, waaronder de CDA leden Maria Martens en Wim van Velzen alsmede de fractievoorzitters van de EVP/ED-fractie, Hans Gert Poettering, en de liberale fractie, Pat Cox, stellen voor bij de omwisseling van de nationale valuta naar de euro de gelegenheid te bieden om 1 euro te doneren aan een goed doel. Daartoe zou bij alle omwisselpunten een bus moeten komen waarin het geld kan worden gedeponeerd. In totaal hopen de initiatiefnemers op een opbrengst van 303,5 miljoen euro, gelijk aan het aantal inwoners van de twaalf deelnemende landen. De opbrengst van dit project 'eurosolidariteit' moet ten goede komen aan hulpbehoevende kinderen in derde wereld en zou bijvoorbeeld via UNICEF verdeeld kunnen worden.

De zestien leden hebben een resolutie opgesteld waarin zij de steun vragen van het hele parlement voor het initiatief.
Maria Martens: "De overgang naar de euro als munt is een unieke en historische gebeurtenis die haast iedere EU burger rechtstreeks raakt. Als iedere burger de eerste euro die hij of zij in handen krijgt doneert, is een opbrengst van zo'n 300 miljoen euro haalbaar. We zijn nu in overleg met de Europese Centrale Bank, de Europese Commissie, de lidstaten en diverse organisaties om de organisatie verder rond te krijgen." De volledige lijst van initiatiefnemers is: Alejandro Agag Longo, Elisabeth Banotti, Jean Luis Bourlanges, Willy De Clercq, Patrick Cox, José Maria Gil Robles, Eija-Riita Anneli Korhola, Rodi Kratsa, Maria Martens, Hans-Gert Poettering, Godelieve Quisthoudt-Rowohl, José Ribeiro e Castro, Jacques Santer, Miet Smet, Ursula Stenzel en Wim van Velzen.