CAO akkoord in ICT-sector

Datum nieuwsfeit: 27-03-2001

Woerden, 27 maart 2001

CAO akkoord in ICT-sector

Vereniging ICT Nederland en de vakorganisaties hebben maandag 26 maart 2001 een principe-akkoord bereikt over de CAO voor komend jaar. Overeengekomen is een CAO-verhoging van 3,85%, die ingaat op 1 april 2001. De nieuw afgesloten CAO kent een looptijd van een jaar en eindigt op 1 april 2002. Een belangrijk kenmerk van deze CAO is het bieden van maatwerk op bedrijfsniveau, waarbij er grote aandacht is voor flexibiliteit en persoonlijke invulling van arbeidsvoorwaarden door de werknemer.

Binnen de CAO is een aantal jaren geleden het Fonds Collectieve Belangen opgericht. In dit unieke fonds, waarin zowel werkgevers als vakorganisaties zitting hebben, wordt de aandacht met name gericht op het realiseren van moderne en flexibele arbeidsvoorwaarden, ontwikkeling van medewerkers en functieprofielen. Gezien de behoefte aan verdere studies is overeengekomen de werkgeversbijdrage te verhogen van 0,05 naar 0,06% van de loonsom.

In de loop van 2001 zullen de werkgevers met voorstellen komen om ook het onderwerp Competentiemanagement structureel op te nemen in de CAO. Daarnaast zullen de mogelijkheden onderzocht worden om naast het reeds ingevoerde à la carte systeem te komen tot een Personal Lifestyle Budget, waarbij de nadruk nog meer komt te liggen op een flexibele en effectieve invulling van arbeidsvoorwaarden door de werknemer en de persoonlijke ambities die de werknemer kenbaar kan maken middels het Personeelsontwikkelingsplan.

Met betrekking tot de Kinderopvangregeling wordt het minimum budget dat jaarlijks in een onderneming beschikbaar is, met ingang van 1 januari 2002 verhoogd van 0,1 naar 0,2% van de loonsom.

Voor 1 januari 2002 wordt de studie op het gebied van prépensioen en pensioen naar de hoofdlijnen bedrijfstakpensioenregeling ICK afgerond. Partijen zullen verder bij het CAO-overleg 2002 afspraken maken over de invoering van de nieuwe prépensioen- en pensioenregeling. In dit kader wordt de Flexivut-CAO verlengd tot en met 31 maart 2002.

Deze CAO is van toepassing op alle Kantoortechnologie ondernemingen, die zijn aangesloten bij Vereniging ICT Nederland, alsmede die IT-bedrijven, die gebruik maken van deze CAO.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties