Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuws van autofabrikant Peugeot

Datum nieuwsfeit: 27-03-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Prijzen 307 bekend
Spaanse dubbelslag voor Peugeot
Nieuwe Peugeot Partners
Prijzen 307 bekend
Op de afgelopen Salon van Genève heeft de Peugeot 307 zijn succesvolle debuut gemaakt. De auto oogstte grote bewondering om zijn design, veiligheidsuitrusting en om zijn vele mogelijkheden. Nu, enkele weken later, zijn de definitieve prijzen voor de Peugeot 307 vastgesteld. De prijzen van de nieuwe 307 beginnen bij NLG 34.350,-/ EUR 15.587,42 en lopen door tot NLG 55.900,-/ EUR 25.366,43

Vooralsnog zullen de volgende motoren leverbaar zijn: de 1.6 16V benzinemotor, de 2.0 16V benzinemotor en de 90pk 2.0 HDi dieselmotor. Later dit jaar volgen een 75 pk 1.4 motor, een 2.0 HDi met 110 pk en een geheel nieuwe 1.4 HDi met 70 pk. Ook zullen er dan twee versies met een automatische versnellingsbak op de markt gebracht worden.

Aandacht verdient ook de uitgebreide veiligheidsuitrusting van de Peugeot 307. Deze veiligheidsuitrusting is van een zeer hoogstaand niveau en bestaat onder andere uit ABS met elektronische remkrachtverdeling, noodrem-assistentie met automatisch inschakelende alarmlichten, 6 airbags, anti-whiplash hoofdsteunen, een actieve voetsteun voor de bestuurder, een inklapbare stuurkolom en schijfremmen rondom.

Het leveringsprogramma van de 307 is zodanig opgebouwd dat de keuzemogelijkheden voor de klant optimaal zijn. Vrijwel alle denkbare combinaties van motoren, interieursferen en optiepakketten zijn mogelijk. Voor het benzinemodel waarvan het grootste afzetvolume verwacht wordt, de 307 XR met een 1.6 16V motor, geldt een prijs van NLG 37.350,-/ EUR 16.948,77. Bij de dieseluitvoeringen kost de 307 XR 2.0 HDi 90 pk NLG 44.650,-/ EUR 20.261,38. De auto staat eind mei 2001 bij de dealers.

Utrecht, maart 2001

Spaanse dubbelslag voor Peugeot
Na het moddergevecht in Portugal traden de WRC-teams fris en gewassen aan in Spanje voor de vierde rally van het wereldkampioenschap. Een zonnig evenement, want in het wedstrijdgebied ten noorden en ten zuiden van Barcelona heersten zomerse condities. En na 18 warme asfaltproeven straalde de voltallige equipe van Peugeot Total: de teamrijders die tot dan toe nog puntloos waren gebleven, finishten als eerste en tweede. Didier Auriol staat door zijn zege nu op de met Harri Rovanperä gedeelde derde plaats in het WK-klassement, terwijl Gilles Panizzi plaats zes inneemt. Bij de fabrikanten sprong Peugeot door de maximale rallyscore van 16 punten naar de derde positie.

De Rally van Catalonië-Costa Brava, met als wedstrijdcentrum de badplaats Lloret de Mar, concentreerde zich op twee locaties: twaalf klassementsproeven in het bergachtige achterland van Lloret, en zes proeven in de eveneens geaccidenteerde regio van Tarragona. De karavaan trok daarbij tweemaal achter Barcelona langs, waar het Nederlands voetbalelftal zich bezighield met het nationale team van Andorra.

De aandacht van de autosportminnende Catalanen ging echter uit naar hun ronde van het wereldkampioenschap. Nieuws was er van Citroën, dat voor het eerst dit jaar aantrad met de Xsara T4 WRC, een ontwerp van Jean-Claude Vaucard, één van de meesterbreinen achter Peugeots vorige rallywereldkampioen, de 205 Turbo-16.
Een ander nieuwtje betrof het debuut van de Super 1600 Cup, een door de FIA ingestelde juniorencup met goedkopere 1,6-liter autos. Citroën (Saxo), Fiat (Punto), Ford (Puma) en Peugeot (206) zetten aan de Costa Brava al autos in voor de Super 1600 Cup. Opel, Proton, Suzuki en Volkswagen zullen later volgen. De 206 Kit Cars deden het overigens goed bij de 1600-première: Italiaan Corrado Fontana finishte als derde in de categorie en Fransman Cédric Robert als zevende.

Bij de grote jongens waren het Citroën-rijders Jesus Puras en Philippe Bugalski die de toon aangaven. Rally-ingewijden verbaasden zich niet zozeer over het vlammende debuut van de nieuwe Xsara, want zijn voorganger, de Xsara Kit Car, had bij asfaltrallys ook al van zich doen spreken. Na de zes proeven van de eerste dag werden Spanjaard Puras en Fransman Bugalski op de hielen gezeten door de Peugeots van Auriol en Panizzi. Daarmee werd ook het overwicht van de Michelin-banden op het hete asfalt aangetoond.
Marcus Grönholm haalde het einde van Dag 1 niet: de wereldkampioen maakte een kostbaar foutje op KP 5 en vernielde daarbij de achterkant van zijn 206 tegen een betonnen paal. Ook Ford (Colin McRae) en Subaru (Petter Solberg) verloren een auto in de aanvangsfase, terwijl hun andere troeven, respectievelijk Carlos Sainz en Richard Burns, door mechanische problemen achter raakten.

Dag 2 eindigde met een snelste proeftijd voor Auriol, die naar de tweede positie promoveerde toen Jesus Puras uitviel. De Spanjaard was zijn eerste plaats tevoren al kwijtgeraakt aan teamgenoot Bugalski, die de hete adem van Auriol begon te voelen. Ik weet niet of ik in de finale de 28 seconden achterstand op de Citroën kan goedmaken, zei Auriol, maar de voeling met de 206 is goed en na alle pech hoop ik nu geluk te hebben.

Met nog vier proeven te gaan op de laatste dag lachte het geluk Didier Auriol toe, wiens laatste WK-zege dateerde van achttien maanden geleden (China, 1999). Philippe Bugalski kampte met koppelingsproblemen, kwam te laat aan de start van KP 15 en kreeg twee strafminuten. De problemen werden bij de service na KP 15 weliswaar verholpen, maar de daardoor opgelopen tijdsoverschrijding kostte Bugalski nog eens tien seconden. Bovendien had Auriol zijn fortuin zelf afgedwongen. De Peugeot-rijder claimde snelste tijden op KPs 14 en 16, terwijl Gilles Panizzi KPs 13 en 17 voor zich opeiste. Voor Bugalski waren de Spaanse druiven extra zuur: hij kreeg na afloop nog eens twee minuten aan de broek door een foute startprocedure op proef 15.

Het laatste woord op het podium was voor Didier Auriol: We zijn hier vanaf de eerste proef goed op dreef geweest. De wegligging van de 206 was perfect; we vonden de juiste afstelling voor dit asfalt. Bovendien hebben we de auto tijdens de servicestops nauwelijks hoeven aan te raken. Het team heeft nu een maand de tijd om zich voor te bereiden op de wedstrijd in Argentinië. Dat wordt in de pampas weer een ander verhaal, maar we hebben er alle vertrouwen in.

Uitslag 37e Rally van Catalonië-Costa Brava:

1. Auriol/Giraudet (F/F), Peugeot 206

2. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206

3. Mäkinen/Mannisenmaki (SF/SF), Mitsubishi Lancer
4. Loix/Smeets (B/B), Mitsubishi Carisma

5. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus

6. Delecour/Grataloup (F/F), Ford Focus
9. Jean-Joseph/Boyère (F/F), Peugeot 206

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Tommi Mäkinen 24

2. Carlos Sainz 18

3. Harri Rovanperä 10
Didier Auriol 10
5. François Delecour 9
6. Thomas Radström 6
Gilles Panizzi 6
8. Toni Gardemeister 5
9. Marcus Grönholm 4
Freddy Loix 4

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Mitsubishi 40

2. Ford 22

3. Peugeot 20

4. Hyundai 8
Subaru 8
6. Skoda 6

Volgende wedstrijd: Rally van Argentinië, 3-6 mei 2001

Utrecht, 27 maart 2001

Nieuwe Peugeot Partners
In de eerste maanden van 2001 is de reeks modellen van de Peugeot Partner aanzienlijk uitgebreid. Zo wordt de Peugeot Partner nu ook met de 2.0 HDi motor geleverd en is er een uiterst sportieve VTC-versie van deze Peugeot op de markt gekomen. Bovendien is de bestaande Partner Combispace vanaf heden leverbaar met een uiterst fraai en multifunctioneel dak.

De Peugeot Partner 2.0 HDi is een welkome toevoeging aan het bestelwagengamma. De 90pk viercilinder HDi-motor maakt van de efficiënte Peugeot bedrijfswagen een uiterst soepele en zuinige auto. De motor heeft een inhoud van 1997 cc en is reeds bekend uit diverse andere Peugeots. Het vermogen van de motor bedraagt 90pk bij 4000 tpm en het koppel van bedraagt 205 Nm bij 1900 tpm. De Partner 2.0 HDi wordt leverbaar als gesloten bestelwagen en als Plancher. De prijzen van de Partner 2.0 HDi beginnen bij NLG 22.580,-/ EUR 10.246,36 exclusief 19% BTW.

De Peugeot Partner VTC is een uiterst sportieve vrijetijdsauto en kan worden uitgerust met een 110 pk 1.6 16V benzinemotor en eveneens met de 2.0 HDi motor. De Véhicule Tous Chemins uit het Partner-gamma is uitgerust met een versterkte wielophanging en een verhoogde bodemvrijheid. Samen met de 15 inch wielen zorgt dit ervoor dat de Peugeot Partner VTC zich op elk terrein thuis voelt. Tevens is deze Partner VTC uitgerust met extra beschermingsplaten onder de technische componenten en met koplamproosters.
Samen met zn stoere uiterlijk en de verhoogde zitpositie draagt het grote comfort bij aan de meervoudige gebruiksmogelijkheden van de auto. Standaard heeft de VTC onder andere stuurbekrachtiging, verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandbediening, twee schuifdeuren en een bergvak in het cabinedak. Als optie zijn onder andere leverbaar: lichtmetalen velgen, airbags voor de bestuurder en voor de passagier, airconditioning en een radio/cd-speler. De Partner VTC is leverbaar vanaf NLG 35.250,-/ EUR 15.995,75

De Partner Combispace is vanaf heden uit te rusten met een zeer aantrekkelijke optie: het multifunctionele dak. Het dak bestaat uit een aantal vensters die extra licht in het interieur brengen. Daartussen is aan de binnenzijde plaats gemaakt voor handige opbergvakken en diverse 12V-aansluitingen. Ook zijn er leeslampjes en extra ventilatiemogelijkheden aangebracht aan de binnenkant van dit revolutionaire dak. Tenslotte zijn de dakrails van een Peugeot Partner met multifunctioneel dak eenvoudig te transformeren tot dwarsdragers. Het multifunctionele dak is - in combinatie de optie van een extra schuifdeur links - leverbaar voor NLG 2.878,-/EUR 1.305,98.

Utrecht, maart 2001

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie