Nedstat lanceert geheel vernieuwde Basic-teller

Datum nieuwsfeit: 27-03-2001
Nederlands bekendste internetproduct sterk uitgebreid Nedstat lanceert geheel vernieuwde Basic-teller

Diemen, 27 maart 2001 - Nedstat heeft Basic, de gratis websiteteller voor particulieren en Nederlands meest bekende internetproduct, totaal vernieuwd. De teller heeft een nieuwe vormgeving en veel nieuwe functionaliteit. De websites met een Basic-teller worden bovendien opgenomen in de nieuwe Catalogus - een van de grootste overzichten van particuliere websites.

Nedstat heeft de nieuw vormgegeven Basic-teller afgestemd op de steeds hogere eisen van de particuliere webmaster. Naast pageview-informatie vertelt Basic nu ook via welke zoekmachines en zoekwoorden de bezoekers de website hebben gevonden. En met welke plug-ins en schermgroottes de bezoekers naar de site kijken. De nieuwe Nedstat Basic is bovendien in staat WAP-sites te meten.

Uniek is MyNedstat, waarmee de gebruiker op eenvoudige wijze meerdere tellers kan aanmaken en beheren. Resultaten van de verschillende tellers kunnen binnen één grafiek met elkaar worden vergeleken.

'Particuliere websites worden steeds beter,' zegt Michael Kinsbergen, CEO van Nedstat. 'Dat komt onder meer omdat de technische mogelijkheden om een goede website te maken groter zijn geworden en omdat er veel meer concurrentie tussen de websites is. Daarom willen particulieren, net als professionals, zoveel mogelijk informatie over hun bezoek hebben, om zo de website steeds te kunnen verbeteren.'

De websites met een Nedstat-teller zijn terug te vinden in de sterk vernieuwde Catalogus, gerangschikt naar populariteit, onderwerp en land. Hierin is ook dagelijks een lijst van nieuw aangemelde sites te vinden. Voorheen was De Catalogus voornamelijk gericht op Nederlandse sites, maar in de nieuwe versie zijn alle landen vertegenwoordigd. De Catalogus, met zijn honderdduizenden verwijzingen, is daardoor een van de grootste overzichten van onafhankelijke websites geworden.
Speciale aandacht is besteed aan de vormgeving, navigatie en de toegankelijkheid van De Catalogus. De bedoeling is dat de bezoekcijfers van de opgenomen websites hierdoor zullen toenemen.

'De websites zijn nu veel makkelijker te vinden,' zegt Kinsbergen. 'Daarnaast is het nu mogelijk om de resultaten van je site nationaal en internationaal te vergelijken met die van anderen.'

De leukste, interessantste, bijzonderste en mooiste deelnemende sites krijgen nog meer steun. 'Iedereen vindt het leuk om extra verkeer te krijgen. Daarom gaan we de meest speciale sites vanaf nu regelmatig in het zonnetje zetten. Per nieuwsbrief en via de website.'

De nieuwe Nedstat-teller is de derde versie van Basic. Vijf jaar eerder lanceerde Nedstat de eerste versie. De oudste actieve teller werd op 26 maart 1996 geïnstalleerd door Jesse Klaasse, webmaster van de onofficiële K's Choice-fansite (kschoice.gimmie.tudelft.nl/). Basic registreerde bijna 168.000 pageviews voor Jesse. Nedstat beloont zijn trouw met een webcam.

Nedstat Basic is beschikbaar in zes talen. Op dit moment genereren de websites bij elkaar dagelijks veertig miljoen pageviews. De statistiekenpagina's worden per dag 450.000 keer bekeken.

Nedstat's software en diensten stellen bedrijven, organisaties en individuen in staat de effectiviteit van de websitecommunicatie en e-business te optimaliseren. Nedstat is in 1996 opgericht en is sindsdien uitgegroeid tot de marktleider binnen de Benelux. De onderneming heeft zich tot doel gesteld wereldwijd leider te worden op het gebied van online en real-time meten en analyseren van bezoekers, klanten en transacties op internet. Nedstat telt tachtig werknemers in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Noot voor redacties