PricewaterhouseCoopers introduceert PwC E-procurement

Datum nieuwsfeit: 27-03-2001

Almere, 27 maart 2001

CONTACTPERSOON: Elliott Thijssen, PricewaterhouseCoopers Management Consulting Services, Tel.: (036) 545 32 72 E-mail: (elliott.thijssen@nl.pwcglobal.com)

E-PROCUREMENT: B2B E-COMMERCE 'AFTER THE HYPE'
PricewaterhouseCoopers introduceert 'PwC E-procurement'

De kranten staan vol van de spectaculaire landing terug op aarde van de wereldeconomie na de dotcom-hype. PricewaterhouseCoopers N.V. neemt hierin een opvallend standpunt in: zij voorspelt dat, juist nu organisaties veel kritischer kijken naar hun e-commerce initiatieven, er een vruchtbare voedingsbodem is voor groei in de business-to-business markten. E-procurement (electronische inkoop) is daarbij één van de eerste mogelijkheden waar organisaties aan zouden moeten denken. E-procurement richt zich niet alleen op het reduceren van de in- en externe kosten die verbonden zijn aan het inkopen van goederen en diensten, maar is ook een relatief toegankelijke én rendabele manier voor organisaties om te proeven aan het internet als medium voor electronisch zaken doen.

Sinds 1 februari 2001 voegt de Nederlandse vestiging van PwC de daad bij het woord: PwC heeft een best practice E-procurement pilotoplossing live. 'PwC E-procurement' is een eerste stap op weg naar aansluiting van de organisatie en haar leveranciers op wereldwijde én lokale B2B netwerken, in een turbulente wereld 'after the hype' waarin niemand nog precies weet hoe deze netwerken er uit gaan zien.

Elliott Thijssen, consultant bij PricewaterhouseCoopers Management Consulting Services en projectmanager van het PwC E-procurement project, zegt hierover: "Bedrijven over de hele wereld worstelen momenteel met de 'r-E-cessie'. Wij handelen echter vanuit de vaste overtuiging dat - hype of niet business to business e-commerce de toekomst heeft. De vraag is dus voor ons niet zozeer òf we elektronisch zaken gaan doen met onze klanten én leveranciers, maar wannéér. Wij vinden dat we daarbij als 'thought leader' natuurlijk niet achter kunnen blijven bij het vinden van flexibele en toegankelijke oplossingen: 'PwC E-procurement' is zo'n oplossing.

In de PwC E-procurement oplossing hebben meerdere leveranciers hun artikelbestanden electronisch aangeleverd volgens de internationale artikelcoderingsstandaard UN/SPSC (United Nations Standard Products & Services Codes). Voor het elektronisch versturen van de inkooporder naar de leveranciers wordt gebruik gemaakt van XML (Extended Markup Language), de wereldwijd meest gebruikte e-commerce standaard voor electronische datacommunicatie.

Thijssen: "Maar PwC E-procurement is veel meer dan wat technisch geschut. Het is naast een state-of-the-art en zeer gebruikersvriendelijke ondersteuning van de inkooppraktijk van besteller tot leverancier ook een opstap naar twee kanten: buiten de organisatie laat het ons en onze leveranciers vast wennen aan de veranderende wereld van electronisch zaken doen. Binnen de organisatie is het een opstap voor verdere ontwikkeling van B2E (Business to Employee) dienstverlening. Naast het bestellen van artikelen uit onze zogenaamde Multi Supplier Catalogue is het binnenkort voor onze consultants bijvoorbeeld ook mogelijk online zakelijke reizen te boeken, lease-auto's te bestellen en een ziektekostenverzekeringspolis af te sluiten. Ongekende mogelijkheden dus. En daarbij vinden we het veranderen van attitude van onze klanten, onze mensen en onze leveranciers, het 'wennen' aan een nieuwe manier van zaken doen, veel belangrijker dan de technische prestatie."

Noot voor redacties