Vlaamse Volksunie vraagt voorstellen voor NMBS-dossier

Datum nieuwsfeit: 27-03-2001
Volksunie

VU vraagt ernstige voorstellen voor NMBS-dossier (27/03/01)

Geen voorstel lijkt vandaag nog te gek om een oplossing te vinden voor de NMBS-impasse. Zo denkt de regering er aan het tienjarenplan voor de spoorwegen over vijftien jaar uit te smeren en de toekomstige regeringsbudgetten te hypothekeren door nieuw treinmaterieel voortaan nog enkel te leasen.
Ondertussen volstaat het volgens minister Stevaert dat De Lijn deel uitmaakt van de Raad van Bestuur opdat alle problemen van de baan zouden zijn. Het financieringsprobleem ziet hij dan weer opgelost door met de gulle hand Vlaamse begrotingsmiddelen aan te reiken. Minister Stevaert neemt hiermee afstand van het Vlaams regeerakkoord en van de, met eenparigheid van stemmen, goedgekeurde motie van het Vlaams parlement. De gegarandeerde Vlaamse vertegenwoordiging in de Raad van Bestuur van de NMBS en de objectivering van spoorinvesteringen en
-bedieningen (i.p.v. de huidige 60/40-verdeelsleutel) werden immers als uitdrukkelijke Vlaamse doelstellingen vooropgesteld.

Vooreerst is De Lijn - een V.O.I. - tot nader order nog niet hetzelfde als de Vlaamse overheid. De directeur-generaal van de Lijn, Hugo Van Wesemael, is overigens al 10 jaar NMBS-bestuurder. Minister Stevaert wil met een rechtstreekse inbreng van De Lijn trein- en busverbindingen beter op elkaar afstemmen. Daarvoor zijn echter provinciale vervoerscommissies in het leven geroepen en het is net zijn taak ervoor te zorgen dat die beter functioneren dan vandaag het geval is.

Daarenboven wringt minister Stevaert zich in alle bochten om minister Durant welgevallig te zijn. Vlaams geld wordt gul aangeboden, maar Durant bijt in de uitgestoken hand uit vrees voor een, nochtans noodzakelijke en op termijn onvermijdelijke, regionalisering van het spoor.

Vlaanderen zal zijn rechtmatig deel in het spoordossier niet binnenhalen door voortdurend plat op de buik te gaan voor Waalse drogredenen of door zich reeds bij voorbaat gewonnen te geven. De VU vraagt zich af of de regering-Verhofstadt wel bereid is het mobiliteitsprobleem ernstig en doortastend aan te pakken. Er valt nochtans geen tijd meer tijd te verliezen, de treinen doen dat zelf al meer dan genoeg.

Auteur:
VU-nationaal