VNO-NCW over CEP: winstwaarschuwing BV Nederland

Postadres/Postal Address
2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

VNO-NCW over CEP: winstwaarschuwing BV Nederland 27 maart 2001 - Een winstwaarschuwing voor de BV Nederland. Zo vat de ondernemingsorganisatie VNO-NCW het vandaag gepresenteerde Centraal Economisch Plan samen. De verwachte groei voor 2002 ligt behoorlijk lager. De groei van de uitvoer halveert dit jaar al. Oorzaken zijn de teruggang in de internationale conjunctuur en de achteruithollende concurrentiepositie van het exporterende bedrijfsleven, dat de kosten ziet stijgen. En er zijn onzekerheden die voor extra tegenvallers kunnen zorgen.

Het benodigde recept is volgens VNO-NCW drieledig.
* Er moet een koerswijziging komen in het CAO-overleg. Doorgaan op de weg van te hoge collectieve loonsverhogingen brengt onze economie in de problemen. De oplossing ligt in het zonder mitsen en maren invoeren van flexibele beloning.

* Om ondernemers lucht te geven moeten de door hen opgebrachte reserves in de sociale fondsen snel worden teruggesluisd.
* De Zalmnorm moet gehandhaafd blijven. Op basis van de Zalmnorm zijn er - ook dit jaar weer - miljarden in de uitgaven beschikbaar om knelpunten in onderwijs, zorg, veiligheid en infrastructuur te lijf te gaan. De meevallers in de inkomsten moeten we blijven gebruiken voor het aflossen van de staatsschuld. Lagere rentelasten zorgen er voor dat er langs die weg geld beschikbaar komt voor het oplossen van knelpunten die de economie bedreigen.