Werknemers in buitenland houden pensioenaanspraken

Datum nieuwsfeit: 28-03-2001

Werknemers in buitenland houden pensioenaanspraken

Staatssecretaris Hoogervorst van SZW heeft een wetsvoorstel voor de invoering van de EU-richtlijn over het vrij verkeer van pensioenen naar de Tweede Kamer gezonden. Daarin staan regels omtrent het behoud van verworven pensioenrechten, grensoverschrijdend betalingsverkeer, detachering van werknemers en de plicht van pensioenuitvoerders om de deelnemers informatie te geven.
Dit geldt voor alle vormen van ondernemings-, bedrijfs- en beroepspensioenregelingen.

Er bestaat al Europese wetgeving voor de bescherming van de rechten op wettelijke pensioenregelingen, zoals AOW en Anw. Maar ook voor aanvullende pensioenen moeten de belemmeringen voor mobiliteit van werknemers verdwijnen. Daarvoor heeft de EU in 1998 een richtlijn vastgesteld. Lidstaten zijn daarnaast verplicht om belemmeringen weg te nemen voor werknemers die tijdelijk in het buitenland gaan werken. Zij moeten in staat zijn hun deelnemerschap in de pensioenregeling voort te zetten.

Ook is geregeld dat een Nederlandse werknemer die tijdelijk in het buitenland werkt, niet gedwongen kan worden om deel te nemen in de pensioenregeling in het buitenland.

Meer informatie: kijk op www.minszw.nl