Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Renault Laguna krijgt 5 sterren in EuroNCAP crashtest

Datum nieuwsfeit: 28-03-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

28-3-2001

Renault Laguna krijgt 5 sterren

Het hoogst haalbare resultaat in de EuroNCAP crashtest is behaald door de Renault Laguna. Het voortdurende streven van de Franse fabrikant om zo veilig mogelijke auto's te bouwen blijkt zijn vruchten af te werpen.

Euro NCAP maakte vandaag de resultaten bekend van de crashtests die met de gloednieuwe Renault Laguna werden uitgevoerd. De nieuwe Laguna is de allereerste auto ter wereld die de hoogste score van 5 sterren heeft behaald.

Het succes is ongetwijfeld een gevolg van het beleid van de constructeur dat sterk gericht is op veiligheid in het kader van Veiligheid voor Iedereen . Met de Mégane (4 sterren in 1998), de Espace (4 sterren in 1999), de Clio (4 sterren in 2000), de Scénic (4 sterren in 2001) en de Laguna (5 sterren in 2001) kan Renault probleemloos stellen dat het een gamma biedt met een topveiligheidsniveau.

Euro NCAP (European New Car Assessment Program) is een onafhankelijk consortium dat bestaat uit Europese consumentenbonden en organisaties. De meeste Europese landen zijn betrokken via de organisatie International Testing die bestaat uit 25 consumentenbonden. Ook zijn er overheidsinstanties verbonden aan de Euro NCAP in Engeland (Ministerie van Transport, Royal Automobile Club, Automobile Association) en in Zweden (Nationaal Bestuur Wegennet Wägverk). Tenslotte zijn ook de Europese Commissie en de Internationale Autofederatie en autoclubs zoals de ADAC in Duitsland en de Royal Automobile Club in Engeland aangesloten.

Euro NCAP test regelmatig het gedrag van autos in crashtests en vormt per segment een klassement te vormen. De score werd tot nu toe uitgedrukt in sterren van één tot vier. Maar de Renault Laguna is de eerste auto die deze grens heeft overschreden en het maximaal aantal sterren heeft doen stijgen van 4 naar 5. De score wordt bepaald op basis van het bij de voorinzittenden geconstateerde letsel na een zware frontale aanrijding met 64 km per uur met een overlap van 40%, een zijdelingse aanrijding tegen een onvervormbaar object met 50 km per uur onder een hoek van 90° en een zijdelingse aanrijding tegen een paal met 29 km/uur.

Met 5 sterren schrijft de Renault Laguna geschiedenis voor de Euro NCAP en wordt de referentie op het gebied van passieve veiligheid.

Met een uitzonderlijke score van 33.1 van 34 punten , ofwel een score van 5 sterren, wordt de Renault Laguna de veiligste auto ter wereld in alle segmenten op het gebied van bescherming van de inzittenden.

Bij een frontale aanrijding met een behoorlijk hoge snelheid (64 km/h) biedt de constructie van de Laguna perfect weerstand. Na de aanrijding heeft de auto nog steeds een groot vervormingspotentieel. Een belangrijke constante in het beleid van Renault blijft het beperken van de vervorming van het interieur: zo bestaat de nieuwe constructie van de Laguna bijvoorbeeld uit bijna 70 kg staal met een extreem hoge weerstand waardoor de auto 2,5 maal stijver is dan een auto met een constructie van gewoon staal. Onderdelen als de motor, de versnellingsbak, de accu, de rembekrachtiger, de luchtfilterhouder en de verschillende accessoires zijn zo geplaatst dat ze geen obstakel vormen voor de geprogrammeerde vervorming van de constructie.

Voor meer bescherming tijdens een aanrijding aan de zijkant is de middenstijl versterkt met een voering van drie staalplaten. In totaal is de stijl nu 4,3 mm dik. Deze stijfheid zorgt voor een betere verdeling van de energie over de dakboog en de bodemplaatbalk. Bovendien is het interieur beter beschermd tegen het binnendringen van vreemde voorwerpen. De portieren zijn voorzien van een dempende constructie waardoor het bekken van de inzittenden beter beschermd is.

De staat van de mannequins na de Euro NCAP test bewijst dat de passagier en de bestuurder zeer goed beschermd worden tijdens een frontale aanrijding. De kleuren van de mannequin: voornamelijk groen ( = zeer goede bescherming) voor het hoofd en de onderste ledematen en geel (= goede bescherming) voor de borstkas. De Laguna getuigt dus van de doeltreffendheid van het nieuwe Spanning Reductie Programmering systeem van Renault dat officieel werd geïntroduceerd op deze auto. Het is uniek op de markt en bestaat uit een airbag en adaptieve veiligheidsgordels. Dit SRP-systeem van de derde generatie combineert frontale airbags met een variabel volume (twee luchtniveaus) met gordels voorzien van spankrachtbegrenzers (afgesteld op 400 kg voor de voorste zitplaatsen) en gordelspanners. De werking van de twee luchtniveaus van de airbag is afhankelijk van de kracht van de aanrijding. Doel: nog meer bescherming garanderen in geval van zeer zware aanrijdingen, zonder dat dit neveneffecten heeft tijdens minder zware aanrijdingen. Het systeem van Renault onderscheidt zich van de andere op de markt aangeboden systemen doordat de bestuurder een veiligheidsgordel heeft met twee gordelspanners (in plaats van één wat we gewend zijn). De extra gordelspanning zorgt ervoor dat de bestuurder niet naar voren kan bewegen waardoor letsel aan benen en voeten aanzienlijk wordt beperkt (aanzienlijke verlaging van het risico van letsel aan de knieën). Bovendien worden voeten en enkels goed beschermd (vaak oorzaak van letsel dat leidt tot handicaps) dankzij de aanwezigheid van een energieabsorberende constructie bij de bodemplaat voor de bestuurder en de passagier. Verder beschikt de Laguna over een speciaal systeem voor de montage van het rempedaal (de as van het pedaal breekt doormidden bij een ernstige frontale aanrijding) waardoor het risico van letsel aan de onderste ledematen wordt beperkt.

Het anti-duik systeem (functie die voorkomt dat de inzittenden onder het buikgedeelte van de gordel doorschuiven bij een frontale aanrijding) is uitgebreid naar alle zitplaatsen. Bovendien wordt dit risico beperkt door de verbeterde stoelzittingen en gordelonderdelen. De achterinzittenden hebben voortaan allemaal drie-puntsgordels. De zij-zitplaatsen hebben veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers die afgesteld zijn op een kracht van 600 kg. Bovendien zijn alle versies voorzien van drie naar achteren wegklapbare hoofdsteunen. En ook aan de kleintjes is gedacht, want beide zij-zitplaatsen achterin zijn voorzien van het genormaliseerde bevestigingsysteem voor kinderzitjes, Isofix.

Om tenslotte de inzittenden tijdens aanrijdingen van opzij te beschermen beschikt de Laguna standaard over hoofd/thorax zij-airbags die in de rugleuning van de voorstoelen zijn ingebouwd en ook over een zogenaamde zijruit-airbag in de dakstijl die het hoofd van de voor- en van de achterinzittenden beschermt. Voor het hele gamma zijn thorax-zijairbags achterin als optie verkrijgbaar. In totaal kunnen er niet minder dan acht airbags worden gemonteerd.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie