Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Allochtone leerlingen zelfstandiger dan autochtone

Datum nieuwsfeit: 28-03-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Universiteit van Amsterdam
Zoek soortgelijke berichten
Universiteit van Amsterdam



Allochtone meisjes zelfstandiger dan andere leerlingen in het Studiehuis



28 maart 2001


In het Studiehuis leren allochtone leerlingen, met name de meisjes, vaker zelfstandig dan autochtone leerlingen. Deze conclusie kan getrokken worden uit een onderzoek van het Instituut voor de Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam, mede gefinancierd door het ministerie van OC&W. Aan het onderzoek deden 650 leerlingen uit 4 havo en 4 vwo mee, afkomstig van acht Amsterdamse scholen.

Aanleiding van het onderzoek was de zorg om allochtone leerlingen in het Studiehuis (de vernieuwde tweede fase van havo en vwo). Zouden zij wel mee kunnen komen in het Studiehuis, krijgen zij van huis wel voldoende bagage mee om zelfstandig te kunnen leren? Het onderzoek laat zien dat allochtone leerlingen en met name de meisjes het juist goed doen in het Studiehuis, het lijkt er zelfs op dat ze een voorsprong hebben op de autochtone leerlingen.
Hoe kan deze voorsprong verklaard worden? Allereerst blijkt dat de mate waarin leerlingen zelfstandig leertaken uitvoeren niet verklaard wordt door sociaal-economische status en intelligentie. Het is dus niet zo dat 'slimmere' leerlingen of leerlingen uit hogere milieus vaker zelfstandig leren. Motivatie blijkt daarentegen wel een belangrijke factor te zijn: allochtone leerlingen zijn over het algemeen gemotiveerder dan autochtone leerlingen. Schoolpopulatie is ook een belangrijke factor. Op zwarte scholen wordt in het algemeen zelfstandiger geleerd dan op witte en gemengde scholen. Met name voor de allochtone leerlingen maakt het verschil op welk schooltype ze zitten. Zij leren het meest zelfstandig op een zwarte school. De allochtone leerlingen in het Studiehuis hebben waarschijnlijk gemiddeld meer hordes moeten nemen om zover te komen dan de autochtone leerlingen. De onderzoekers veronderstellen dat ze daardoor al een grotere mate van zelfstandigheid hebben ontwikkeld. Dit lijkt nu door te werken in het Studiehuis, waar zelfstandig leren een van de hoofdzaken is.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie