De Vries installeert commissie integriteit rijksoverheid

Datum nieuwsfeit: 28-03-2001
Bron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Centrum voor Arbeidsverhoudingen

Persbericht ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties 28 maart 2001

DE VRIES INSTALLEERT COMMISSIE INTEGRITEIT RIJKSOVERHEID

Vandaag heeft minister De Vries (Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) de commissie integriteit rijksoverheid ("klokkenluiderscommissie") geïnstalleerd. De samenstelling van de commissie, die in goed overleg met de Samenwerkende Centrales van Overheidspersoneel (SCO) tot stand is gekomen, luidt:
- de heer drs. E. L. Berg, lid van de Raad van State, voorzitter;
- mevrouw prof. mr J.E. Goldschmidt, voorzitter Commissie Gelijke Behandeling, plv. voorzitter en lid;

- mevrouw drs. M.W.M. Vos - van Gortel, lid van de Raad van State, oud-burgemeester van Utrecht, lid;

- de heer dr. E. Verhulp, hoofddocent Universiteit van Amsterdam, advocaat, lid;

- de heer mr. H.G. Lubberdink, vice-president College van Beroep voor het bedrijfsleven, plv. lid;

- de heer drs. H. Koetje, oud TK-lid, burgemeester Vriezenveen, plv. lid.

De commissie heeft tot taak het vermoeden van een misstand tot de bodem uit te zoeken. In eerste instantie kan de ambtenaar een misstand op de werkplek signaleren en melden via zijn leidinggevende aan de top van het ministerie. Daarna kan de ambtenaar zich tot de commissie wenden, die op haar beurt een onafhankelijke onderzoek verricht. Na dit onderzoek legt de commissie zijn bevindingen neer in een openbaar advies aan de verantwoordelijke minister. Op basis van dit advies wordt door het ministerie besloten maatregelen te treffen om in de toekomst soortgelijke misstanden te voorkomen.

De "klokkenluiderscommissie" is voor het eerst genoemd in de begroting 2000. Daarbij werd ondermeer de nota "Vertrouwen in verantwoordelijkheid" gepresenteerd, waarin een aantal voorstellen zijn gedaan voor verbetering van de integriteit van het openbaar bestuur.

Voor meer informatie: Karin Donk, telefoon 070 426 7086.