Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

KRO vindt publieke omroep niet te commercieel

Datum nieuwsfeit: 30-03-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: KRO
Zoek soortgelijke berichten
KRO

Postbus 23000
1202 EA HILVERSUM
tel.035 6713911
(kro@omroep.nl)

NIEUWS

Hilversum
30 maart 2001
Publieke omroep te commercieel?

Publieke omroepen zijn eigenlijk te veel op ledenwerving gericht, en dat gebeurt via commerciële methoden. Verlaag het verplichte ledental maar tot 100.000, dat is genoeg. Dat vindt Lennart van der Meulen, commissaris programmazaken van het Commissariaat voor de Media. Maar de KRO is het niet erg met hem eens.

Op het congres 'Omroep 2001... en dan?' (op 14 maart jongstleden in Amsterdam) sprak Lennart van der Meulen voornamelijk over regulering van de omroepsector, naar aanleiding van de herziening van de Europese Richtlijn betreffende de media in 2002.
Van der Meulen ging hij in op de tegenstelling commercieel-publiek. Hij vindt dat de publieke omroepen te veel op ledenwerving gericht zijn. Dat gebeurt volgens hem via commerciële methoden. Je kan beter, vanwege het geven van cadeaus en dergelijke, beter spreken van 'consumentenbinding' en niet van 'ledenbinding', via ideeën. Daarnaast doet de publieke omroep krampachtig over zoiets als het vrijgeven van programmagegevens. Daarom is Van der Meulen voorstander ervan het verplichte ledental te verlagen tot ±100.000. Meer hebben publieke omroepen niet nodig in zijn ogen, om goed maatschappelijk verankerd te zijn en dan kan er een scherpe(re) opdracht gegeven worden om publieke programma's te maken. Samenwerking daarbij is goed, maar dan slechts met maatschappelijke partners.

Nu de KRO. Wij hebben 550.000 leden. Vanaf 1999 zijn we bezig leden actiever te betrekken bij de vereniging KRO en het gevoel waar we voor staan. Hiermee proberen we een beweging te veroorzaken in een samenleving waarin men steeds individueler wordt. Daarbij wordt van moderne marketingtechnieken gebruik gemaakt om mensen te interesseren.

De KRO beschouwt zijn leden niet als louter consumenten. Het is hún vereniging die o.a. via programma's en andere media en activiteiten de idealen en doelstellingen van de KRO uitdraagt. Ruime participatie en een breed draagvlak zijn daarbij nodig. Honderdduizend is misschien een mooi getal, maar voor ons te weinig.

Samenwerking met partners streeft de KRO al jaren na. Dat lukt ook, bijvoorbeeld met de Katholieke Universiteit Nijmegen, Staatsbosbeheer én vele andere maatschappelijke organisaties. De KRO heeft namelijk een Raad van Advies, waarin vele organisaties vertegenwoordigd zijn. Toch wil de KRO ook samenwerking met commerciële partners, zoals Uitgeverij Zwijsen. Daar kan de KRO veel kennis en kunde vandaan te halen en door de samenwerking zijn er meer mogelijkheden om de KRO-programma's en -concepten te verspreiden. En dat is toch één van de hoofddoelen van de KRO: het KRO-gevoel met het Nederlandse publiek delen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie