Politiebericht Friesland: man overboord

Datum nieuwsfeit: 30-03-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 30-03-2001 Politieberichten van 29/3 (13.00 uur) t/m 30/3 (07.00 ur)

Makkum: man te water
Donderdag omstreeks 12.30 uur kwam er een melding binnen dat bij jachtbedrijf Bloemsma aan de Stranwei een man in het water was gevallen. Een 67-jarige inwoner uit het Duitse Dortmund was op zijn boot en was door nog onverklaarbare oorzaak over boord gevallen. Door omstanders werd de man uit het water gehaald. De schouder van de man was uit de kom en hij was onderkoeld. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Leeuwarden: inbraak auto
Donderdag tussen 01.00 en 07.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Boeierstraat. Een ruit van de auto werd vernield. Uit de auto werden een radio/cd-speler, kleding, een helm en drie cd`s weggenomen. Een 29-jarige inwoonster van Oudebildtzijl heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Donderdag omstreeks 18.55 uur werd op de Tweebaksmarkt een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 42-jarige inwoner van Damwoude, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 755 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 9 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Leeuwarden: fietsen station
Afgelopen week zijn bij het NS-station 48 fietsen verwijderd. De fietsen stond niet op de daarvoor aangewezen plaatsen. 26 fietsen werden na betaling van een boete weer teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar.

Harlingen: aanrijding met drank
Donderdag omstreeks 20.10 uur wilde op de Paul Krugerstraat een bestuurder van een personenauto wegrijden. Tijdens het wegrijden reed de bestuurder eerst tegen de auto, die voor hem stond geparkeerd en daarna tegen de auto, die achter hem stond. De bestuurder, die onder invloed was van alcohol, was door omstanders aangehouden. De bestuurder, een 61-jarige inwoner van Harlingen, werd overgebracht naar het bureau. Aan het bureau blies de man 1025 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 13 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Hemelum: aanrijding met ree
Donderdag omstreeks 21.50 uur reed een 40-jarige inwoner van Rhenen met zijn bestelauto over de Sudergoawei onder Hemelum. Plotseling stak uit de berm een reebok de weg over. De bestuurder kon het dier niet meer ontwijken en botste frontaal tegen de reebok aan. Het dier overleefde de aanrijding niet. De bestelauto werd aan de voorzijde zodanig beschadigd, dat deze moest worden weggesleept. De bestuurder bleef ongedeerd. In verband met mond- en klauwzeer is het kadaver door Rendac opgehaald.

Leeuwarden: inbreker aangehouden
Donderdag omstreeks 22.10 uur kwam er een melding binnen dat op de Romkeslaan iemand bezig was in te breken in een aldaar staande woning. Toen de inbreker in de gaten kreeg dat hij ontdekt was, verstopte de man zich achter een bouwkeet. Bij het onderzoek in de omgeving kon de man, een 30-jarige inwoner van Sneek, worden aangehouden. Bij de woning aan de Romkeslaan bleek dat het bij een poging was gebleven en dat er niets was weggenomen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en is ingesloten.

Drachten: brandstichter aangehouden
Donderdag omstreeks 23.00 uur kwam er een melding binnen dat bij een leegstaande flatwoning op de begane grond aan de Berglaan brand zou zijn. De woning is eigendom van het Zorginstituut Gehandicapten Maartenswouden aan de Overstesingel te Drachten. Ter plaatse bleek dat de brand hoofdzakelijk beperkt was gebleven tot de buitenkant van de woning. De brievenbus van de woning werd met een tak open gehouden Door de brandweer werd het vuur geblust. De schade aan de woning bleef beperkt. Wat er precies in de brand was gestoken werd niet duidelijk. Volgens de brandweer was het vuur waarschijnlijk aangestoken. Een 31-jarige inwoner van Drachten, die bij de brand stond te kijken, werd als verdachte aangehouden. De man werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Vrouwenparochie: onder invloed
Vrijdag omstreeks 02.00 uur werd op de J.P. van der Bildtstraat een bestuurster van een personenauto gecontroleerd. De bestuurster, een 39-jarige inwoonster van Sint-Annaparochie, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 470 ugl. Zij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Appelscha: onder invloed
Vrijdag omstreeks 01.50 uur werd op de Van Emstweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 35-jarige inwoner van Oosterwolde, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 570 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Heerenveen: onder invloed
Vrijdag omstreeks 02.40 uur werd op de Rijksweg 32 onder Heerenveen een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 19-jarige inwoner van Sint-Annaparochie bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 255 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Leeuwarden: woning inbraak
Donderdag tussen 18.00 en 22.30 uur werd ingebroken in een woning aan de Wismastate. De voordeur werd opengebroken. Uit de woning werden een cd-speler, een versterker en 7 cd`s weggenomen. De eigenaar, een 25-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Sneek: onder invloed
Vrijdag omstreeks 03.30 uur werd op de Rijksweg A 7 een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 19-jarige inwoner van Zwolle, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 315 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Goutum: wegwerkzaamheden
Rijkswaterstaat voert in de periode van 2 tot 20 april wegwerkzaamheden uit aan de N 31, Goutum Weprsterhoek, in de richting van Werpsterhoek. De werkzaamheden bestaan uit het aanbrengen van graskeien in de berm ter versteviging van de zijberm. De werkzaamheden zullen plaatsvinden tussen 07.00 en 16.00 uur. Gedurende deze werkzaamheden zal er één rijstrook beschikbaar zijn voor het verkeer richting Werpsterhoek. Tijdens bovengenoemde periode moet het verkeer rekening houden met enige vertraging. Nadere informatie kunt u krijgen bij Rijkswaterstaat 0566 625 325 (Hr. Tilma)

Oldeholtpade: ongeval
Donderdag omstreeks 14.30 uur fietste een 12-jarige jongen uit Oldeholtpade met zijn vriendje over het fietspad (zuidelijke) langs de Hoofdweg. Op een gegeven moment werden de jongens, die inmiddels achter elkaar reden, ingehaald door een bromfietser. De 12-jarige reed achter zijn vriendje. Als de bromfietser naast de achterste jongen rijdt, geeft hij deze een duw, waardoor de jongen zijn voorganger raakt en daarna op het fietspad ten val komt. De jongen bezeerde zijn knie en de voorvork van zijn fiets raakte ontzet. De bromfietser is er vandoor gegaan. Er is geen signalement bekend. De politie vraagt eventuele getuigen om zich te melden.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272