FNV meldt principe-akkoord meubelindustrie

Principe-akkoord meubel

Alle werknemers in de meubelindustrie gaan er dit jaar 4 procent in loon op vooruit. Wie precies het loon verdient uit het CAO-boekje, krijgt nog één procent meer, als inbouw van elders betaalde toeslagen. Voor jongeren komen er zogeheten 'ervaringsjaren', waardoor een 18-jarige die al twee jaar in de meubel werkt, 5 procent meer verdient dan een 18-jarige die op dat moment de bedrijfstak binnenkomt.

Op 1 juli 2001 krijgt iedereen 2 procent meer. Op diezelfde datum vindt ook de 1 procent inbouw plaats. Op 1 januari 2002 volgt opnieuw 2 procent loonsverbetering. De CAO loopt tot 1 april 2002. Werknemers van 55 jaar en ouder krijgen het recht in een vierdaagse werkweek te werken. Kopen zij daarvoor dagen bij, dan wordt het verlies aan pensioen gecompenseerd. De vijfde mei is voortaan elke vijf jaar een vrije dag.

Alle verslechteringen die de werkgevers oorspronkelijk voorstelden, zijn van tafel. De zaterdag wordt dus géén werkdag. Ook komt er geen verlenging van de 'normale' werkdag, zodat de toeslag voor ongebruikelijke uren blijft. Ook korting van het ziekengeld is van de baan.

Voor oudere teksten kunt u terecht in het archief

lid worden

FNV BOUW