Politiebericht Utrecht Rijn & Venen: vrachtwagen in berm

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 30-03-2001

Politiebericht Utrecht: district Rijn & Venen, 10.15 uur
Vrachtwagen in berm

WOERDEN Rond half twaalf donderdagavond vond er op de rijksweg A12 richting Utrecht voorbij de oprit Woerden een aanrijding plaats tussen een personenauto en een vrachtwagen. De oorzaak van de aanrijding is vooralsnog onduidelijk. De vrachtwagen kwam op zijn kant in de berm rechts naast de rijksweg terecht. De personenauto kwam aan de linkerkant van de weg tot stilstand. Beide voertuigen zijn total loss.

De inzittende van de personenauto raakte lichtgewond en kwam met de schrik vrij. Twee inzittenden van de vrachtwagen, een 22-jarige man uit Herford (Duitsland) en een 19-jarige vrouw uit Schloss Holte Stucken Borck (Duitsland) raakten gewond. De brandweer is tot ongeveer half drie bezig geweest om hen uit de cabine van de vrachtwagen te bevrijden. De slachtoffers zijn met verwondingen overgebracht naar het UMC in Utrecht. Beide slachtoffers zijn stabiel.

Tot ongeveer vier uur zijn twee rijstroken afgesloten geweest. Het verkeer heeft nauwelijks last ondervonden van deze stremming. De vrachtauto vervoerde een vettig stof, vermoedelijk bakolie. De olie is terecht gekomen in een sloot langs de rijksweg. Rijkswaterstaat zal dit opruimen. De Regionale Verkeersdienst heeft sporen afgenomen en fotos gemaakt voor het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. Het Korps Landelijke Politie Diensten heeft het ongeval in onderzoek.

Kettingbotsing

MIJDRECHT Op donderdagochtend 29 maart heeft op de Provincialeweg N201 een aanrijding tussen vier auto`s plaatsgevonden.

Omstreeks acht uur remde een 57-jarige automobilist (1) uit Uithoorn voor het verkeerslicht bij de kruising met de Tienboerenweg. Een achter hem rijdende 28-jarige automobilist (2) uit Uithoorn zag dat zijn voorligger afremde en remde zelf ook. Een daarachter rijdende 21-jarige automobilist (3) uit Uithoorn zag dit kennelijk te laat en reed op de achterzijde van de 28-jarige (2). Een achter de 21-jarige rijdende vierde automobilist, een 39-jarige man uit Uithoorn, reed weer tegen zijn achterkant, waardoor de derde auto op de tweede en die weer op de eerste auto werd gedrukt.

De bestuurder van de tweede auto, de 28-jarige man, werd per ambulance naar het VU-ziekenhuis vervoerd. Hij is met nek- en rugletsel opgenomen.

Frontale aanrijding bus met auto

BREUKELEN Op donderdagmiddag 29 maart heeft op de Straatweg een aanrijding tussen een bus en een auto plaatsgevonden.

Omstreeks half twee reed een 45-jarige automobiliste uit Maarsen over de Straatweg, komende uit de richting van Maarssen en gaande in de richting van Breukelen. Op het weggedeelte tussen de Karel Doormanlaan en de Heycoplaan hield de automobiliste niet voldoende rechts, waardoor ze gedeeltelijk op het weggedeelte voor het tegemoetkomende verkeer terecht kwam. Daar kwam haar op dat moment een bus van Connexxion, bestuurd door een 39-jarige man uit Nieuwegein, tegemoet. Het gevolg was een frontale aanrijding.

De automobiliste is met pijnklachten in haar borststreek per ambulance naar het Oudenrijnziekenhuis in Utrecht vervoerd. Zij mocht na onderzoek naar huis.

Doe nuchter rij alcoholvrij

VINKEVEEN De politie heeft in het kader van de alcoholcampagne `Doe nuchter rij alcoholvrij` op donderdagavond 29 maart op twee locaties controles uitgevoerd.

Van half acht tot tien uur werd het verkeer gecontroleerd op de Provincialeweg N201, komende vanaf de Herenweg en gaande in de richting van de oprit van de rijksweg A2. Van de 16 bestuurders, bliezen er 15 een `P` (Pass), hetgeen betekent dat zij niet (teveel) hadden gedronken. Eén bestuurder blies een `A` (Alarm), hetgeen betekent dat hij hoogstwaarschijnlijk teveel had gedronken. De man, 48 jaar oud en afkomstig uit Vinkeveen, werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. Op het politiebureau blies de man bij de ademanalyse 250 ug/l. (0,65 promille). Hij kreeg een boete van f 410,- en een rijverbod van 1 uur.

Van half acht tot half tien werd er tevens gecontroleerd op de Provincialeweg N201 en wel bij de afrit van de N201 en de afrit van de rijksweg A2. Van de 82 gecontroleerde bestuurders bleek geen (teveel) te hebben gedronken.

Aanrijding auto met taxi
LINSCHOTEN Op donderdagavond 29 maart heeft een aanrijding tussen een auto en een taxi plaatsgevonden. Hierbij raakte enige passagiers gewond.

Omstreeks kwart voor elf reed een 21-jarige automobilist uit Woerden over de M.A. Reinaldaweg, komende uit de richting van Woerden. Bij de eerste afslag bij Linschoten raakte hij door mogelijk een te hoge snelheid de macht over het stuur kwijt en schampte een hem tegemoetkomende taxi. Deze werd bestuurd door een 26-jarige man uit Nieuwegein en in de auto bevonden zich vier passagiers van 24, 26 en 27 en afkomstig uit respectievelijk IJsselstein, Woerden en Nieuwegein (gegevens 4e passagier nog onbekend).

De taxichauffeur raakte de macht over het stuur kwijt, schoot de weg over en de taxi belandde aan de andere kant van de weg op zijn zij in de berm. De passagiers zijn voor onderzoek per ambulance naar het Hofpoortziekenhuis in Woerden vervoerd. De 21-jarige automobilist en de taxichauffeur raakten niet gewond. Beide voertuigen moesten worden weggetakeld.