Promotie KUN: Lering en stichting op klein formaat

Datum nieuwsfeit: 30-03-2001
Bron: Katholieke Universiteit Nijmegen
Hieronder vindt u een aankondiging van een promotie die die in de tweede helft van maart 2001 plaatsvindt aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. De academische plechtigheid wordt gehouden in het Aula/Congresgebouw, Comeniuslaan 2, Nijmegen (tenzij anders vermeld). Als u meer informatie wenst over deze gebeurtenis kunt u contact opnemen met de Afdeling Communicatie van de KU Nijmegen, telefoon (024) 361 22 30 of 361 60 00

Vrij 30-03-2001 Literair-historisch onderzoek van de Middeleeuwen

13:30 uur Drs. J.G.M. Kienhorst (Letteren)

Titel proefschrift: Lering en stichting op klein formaat.
Middelnederlandse
rijmteksten in eenkolomsboekjes
van perkament
Promotores: Prof. dr. P.F.J. Obbema, Prof. dr. P.W.M. Wackers (UU)
Woonplaats: Nijmegen

Handelseditie: Peeters, Leuven. Tel: (0032) (016) 23 51 70

Literair-historisch onderzoek van de Middeleeuwen dient uit te gaan van de handschriften, de receptie en functionaliteit van de teksten. Het probleem van de medio-neerlandistiek is dat de overlevering betrekkelijk schaars is. Zeker waar het gaat om de eenvoudig uitgevoerde codices die in de late Middeleeuwen in particulier bezit waren, is men vaak aangewezen op fragmenten. Het proefschrift van drs. Kienhorst richt zich op een kleine groep berijmde teksten in het Middelnederlands. De promovendus probeert vanuit de handschriften, de tastbare getuigen, iets te weten te komen over de receptie en functionaliteit van literatuur in de late Middeleeuwen.