Kabinet onderschrijft prioriteit beroepsonderwijs

FNV

investeringen beroepsonderwijs

Kabinet onderschrijft prioriteit beroepsonderwijs

Vandaag heeft het kabinet (Hermans, Jorritsma, Vermeend, Zalm en Adelmund) met de sociale partners en instellingen van het beroepsonderwijs overlegd over extra investeringen in het beroepsonderwijs.
Minister Hermans heeft namens de bewindslieden verklaard dat beroepsonderwijs prioriteit heeft voor het kabinet. En dat het komende school- en studiejaar extra investeringen worden gedaan. Binnen zes weken vindt nader beraad plaats met de sociale partners en de instellingen over de totale inzet van het kabinet.

Sociale partners en onderwijsinstellingen vragen van het kabinet minimaal één miljard aan extra geld als eerste stap. Er zou op korte termijn moeten worden geïnvesteerd in de verbetering van apparatuur, gebouwen en faciliteiten. De investering geldt ook voor de inhoudelijke kwaliteit van het onderwijs, zoals de pedagogisch-didactische ontwikkeling en de examens, en in een betere samenhang en afstemming tussen het vmbo-mbo-hbo . Daarnaast moet geld worden besteed aan het intensiveren van de samenwerking van het beroepsonderwijs en bedrijfsleven en aan experimenten met behulp van innovatiebudgetten.

Op het na Kabinet onderschrijft prioriteit beroepsonderwijs jaarsoverleg zijn afspraken gemaakt over persoonlijke opleidingsplannen en startkwalificaties voor werkenden en werkzoekenden.

Meer informatie:
FNV voorlichting, Els Tieman tel: 020-5816550 of 06-531593226