Politiebericht Limburg-Zuid: dodelijk verkeersongeval

Datum nieuwsfeit: 30-03-2001

Politiebericht Limburg-Zuid: Maastricht 30-03-2001 Persberichten district Maastricht (H.P. 15.40) Vrijdag, 30 maart 2001

Maastricht, dodelijk verkeersongeval:

Een 23 jarige automobilist uit Brunssum is vrijdagmorgen 30 maart 2001 op de autosnelweg A-79 ter hoogte van de gemeente Meerssen dodelijk verongelukt. Zijn auto raakte vermoedelijk door aquaplanning van de weg waarna de auto twee bomen ramde. Tengevolge hiervan werd het slachtoffer uit zijn auto geslingerd en was op slag dood. Omstreeks 05.40 uur reed de inwoner van Brusssum over de autosnelweg Heerlen Maastricht. Tijdens een hevige regenbui raakte zijn auto door een slip van de weg en ramde twee naast de rijbaan in de berm staande bomen. Het slachtoffer werd door de kracht van de aanrijding uit zijn auto geslingerd en werd daarna liggend op de grond getroffen door zijn eigen auto. De inwoner van Brunssum was op slag dood. Medische hulp ter plaatse mocht niet meer baten. Een bergingsbedrijf heeft de totaal beschadigde auto van het slachtoffer moeten wegslepen. Maastricht, goede raad niet opgevolgd:
Een 48 jarige inwoner van Maastricht is vrijdagmorgen 30 maart 2001 door de politie bekeurd wegens het rijden onder invloed in een personenauto.

De automobilist uit Maastricht werd vrijdagmorgen op de Dousbergweg te Maastricht slapende in zijn auto aangetroffen. Hij bleek sterk onder invloed van alcohol houdende drank te zijn. De inwoner van Maastricht kreeg van de politie een rijverbod opgelegd.
Ondanks dit rijverbod ging de automobilist anderhalf uur later toch rijden. Op de rotonde van de Via Regia werd de auto rijdend aangetroffen waarna de politie tot een controle overging. De automobilist stapte bij de controle uit zijn auto maar was niet in staat om op zijn benen te blijven staan. Meerdere malen kwam hij bijna ten val. Hij werd aangehouden en meegenomen naar het politiebureau. Daar moest hij zijn medewerking verlenen aan het afleggen van een ademanalyse. De uitslag hiervan wees een bijna vijfvoudige overschrijding aan van het maximaal toegestane alcoholpromillage. Tegen de inwoner van Maastricht is proces-verbaal opgemaakt waarbij zijn rijbewijs werd ingevorderd. Zijn auto vertoonde verse aanrijdingschade. Echter waar de schade veroorzaakt was kon door de politie niet worden achterhaald.
Meerssen, snelheidscontroles:
In de gemeente Meerssen zijn donderdag 29 maart 2001 op verschillende plaatsen snelheidscontroles gehouden.
Op de Humcoverstraat werd tussen 11.10 en 12.50 uur gecontroleerd waarna de snelheidscontrole op de Klinkenberg werd voortgezet tussen 13.40 en 14.40 uur. Tussen 14.45 en 16.30 uur stond de radarauto opgesteld op de Pletsstraat. In het totaal werd de snelheid van 1379 motorvoertuigen gecontroleerd waarvan 119 bestuurders harder reden dan de toegestane snelheid van 50 km per uur. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 82 per uur. Alle snelheidszondaars krijgen het proces-verbaal thuisgestuurd. Bemelen, auto over de kop:
Een 52 jarige inwoner Valkenburg is donderdagavond op Gasthuis in Bemelen met zijn auto over de kop geslagen. Hij bleek onder invloed in zijn auto gereden te hebben.
Vermoedelijk door een te hoge snelheid in combinatie met alcoholgebruik raakte de inwoner van Valkenburg omstreeks 22.30 uur op Gasthuis te Bemelen in een slip waarna de auto van de weg schoof, in de berm geraakte en over de kop sloeg. De auto raakte hierdoor totaal beschadigd. De bestuurder liep geen schrammetje op tengevolge van de inwerking getreden airbags in de auto en het dragen van de autogordel. De gewaarschuwde politie trof de automobilist ter plaatse aan waarbij alcoholgebruik werd vastgesteld. De automobilist had bloeddoorlopen ogen en zijn adem rook sterk naar alcohol. Daarnaast had de bestuurder grote moeite om zijn evenwicht te bewaren. De automobilist werd aangehouden en voor verder onderzoek meegenomen naar het politiebureau.
Aan het politiebureau werd van de automobilist een bloedproef genomen nadat het ademanalyseapparaat meerdere ongeldige blaastesten registreerde. Het rijbewijs van de verdachte werd ingevorderd.

Maastricht hennepkwekerij aangetroffen:
Op de Seringenstraat te Maastricht heeft de politie donderdagmiddag 29 maart 2001 een hennepkwekerij aangetroffen. De planten zijn na overleg met Justitie vernietigd. De eigenaar van de kwekerij is nog spoorloos.

De politie stelde donderdagmiddag omstreeks 14.00 uur een onderzoek in een woning aan de Seringenstraat te Maastricht in na het vermoeden van de aanwezigheid van een hennepkwekerij. Bij onderzoek in de betreffende woning werd in de kelder een kwekerij met 179 planten aangetroffen beschenen door 8 assimilatielampen. Ook op de eerste etage van de woning werd een kwekerij aangetroffen bestaande uit 194 planten die beschenen werden door zes groeilampen. Verder waren de kwekerijen ingericht met transformatoren, ventilatoren, een afzuiginstallatie en een bewateringsinstallatie. Na overleg met de officier van Justitie werd de planten na monsterneming vernietigd. De andere goederen zijn alle in beslag genomen.
De hoofdbewoner werd niet aangetroffen. Zijn identiteit is bekend en zal door de politie worden opgespoord.

Maastricht, drugsvangst
De politie heeft donderdagmiddag omstreeks 15.35 uur op de Dokter Schaepmanstraat tijdens de controle van een Franse personenauto met vier inzittenden, circa 4000 XTC-tabletten aangetroffen. Het viertal, drie mannen en een vrouw in de leeftijd van 20 tot 27 jaar en afkomstig uit het Franse Wissembourg, werden aangehouden en ingesloten.
Uit onderzoek bleek dat zij de drugs gekocht hadden in een woning aan de Musketruwe. Derhalve werd gisteravond door de politie in het bijzijn van een rechter commissaris huiszoeking verricht in de betreffende woning. Daarbij werd onder meer een kilo heroïne, nog enkele honderden XTC-pillen en een vuilniszak vol met hennep aangetroffen. Ten tijde van de huiszoeking kwam de dealer bij de woning aan. Hij werd eveneens aangehouden en ingesloten. Het betreft een 24-jarige man zonder vast adres.
Alle aangehouden verdachten zijn in verzekering gesteld en zijn in de loop van vrijdag voorgeleid aan de officier van justitie in Maastricht.