Politiebericht Limburg-Zuid: Maastricht en Sittard

Datum nieuwsfeit: 31-03-2001

Politiebericht Limburg-Zuid: Maastricht 31-03-2001 Persberichten districten Maastricht en Sittard (JvK)

Maastricht, inbrekers betrapt.
Oplettende getuigen zorgden er voor dat de politie afgelopen nacht drie inbrekers kon aanhouden nog voor zij hadden toegeslagen. Gezien werd dat omstreeks 02.45 uur op het dak van een garagebedrijf aan de Akersteenweg enkele mannen liepen, waarna de politie werd gealarmeerd. Enkele minuten na de melding trof de politie op het dak van de garage drie mannen aan plus een aantal inbrekerswerktuigen. Het drietal, 23 en 24 jaar oud en afkomstig uit Utrecht, werd vervolgens aangehouden en ingesloten. Onderzocht wordt of zij elders in den lande ook soortgelijke inbraken hebben gepleegd.

Vrijdag werd ingebroken in een gehoorapparatenwinkel aan de brusselsestraat. De toegangsdeur werd opengebroken om binnen te komen. Uit een geldlade verdween het wisselgeld van enkele tientjes.

Vrijdag werd ingebroken in een groothandel in lingerie en badgoed aan de Ambyerstraat. Een rolluik werd geforceerd evenals het slot van de daarachter gelegen toegangsdeur. Uit een opslagruimte verdween de pas gearriveerde zomercollectie die voor een groot deel nog verpakt was in dozen en die een waarde vertegenwoordigt van 30.000 gulden.

Born, inbraak in boot
Vrijdagavond werd ingebroken in een yacht dat afgemeerd lag nabij de sluis in Born. Een plexiglazen ruit werd geforceerd om in de kajuit te komen. Daaruit verdwenen enkele goederen waaronder een televisie, cd-speler en circa 20 cds.

Stein, gepensioneerde politieman verjaagt overvaller. Een 80-jarige ex-politieman uit Stein heeft vrijdagavond kort voor 19.00 uur een overvaller zijn huis uit gejaagd. De man zat voor het raam in de woonkamer toen hij een onbekende jongeman naar zijn voordeur zag lopen en vervolgens aanbelde. De bejaarde dacht dat het om een collectant ging en opende de deur. De jongeman liep meteen naar binnen, zette een bivakmuts op en sloeg naar de bewoner. Deze ontweek de slag echter en sloeg in een reflex enkele malen op zijn belager in. De overvaller had waarschijnlijk geen rekening gehouden met de vitaliteit en kracht van de bejaarde politieman, en koos eieren voor zijn geld. Hij sloeg op de vlucht en ontkwam per fiets. Een onderzoek in de omgeving door de politie leverde niets op.

Beek, hennepplantage
De politie van Beek heeft vrijdagmidddag een hennepplantage in een woning boven het zwembad De Haamen opgerold. De politie stelde een onderzoek in naar aanleiding van klachten over een vreemde geur in het zwembad. Daarbij stuitten ze op een hennepplantage in de woning boven de hoofdingang van het zwembad. De politie trof daar een professioneel ingerichte hennepplantage aan waarvan zon 200 planten pas waren geoogst. De benodigde electriciteit voor de groeilampen werd illegaal afgetapt. Daarvoor zal een naheffing volgen van het energiebedrijf. In verband met het aantreffen van de plantage werd de 37-jarige bewoner aangehouden en in verzekering gesteld.