Films Limburgse bedevaarten naar Banneux in Limburgs Museum

Datum nieuwsfeit: 01-04-2001

Toegevoegd: 26-3-01

Films over Limburgse bedevaarten naar Banneux

Op zondag 1 april om 13.30 uur is er om 13.30 uur weer een filmvoorstelling in het Limburgs Museum in Venlo. Centraal zijn de bedevaarten naar Banneux. Vertoond worden achtereenvolgens:

Het Credo van Banneux is een eerste documentaire film over het gebeurde te Banneux N.D. in 1933, namelijk de acht verschijningen van de H. Maagd aan het twaalfjarig meisje, Mariette Beco, welke verschijningen evenals die van Lourdes en Fatima door de Rooms Katholieke Kerk zijn erkend in 1949. Verder geeft deze documentaire een uniek filmverslag van de eerste na-oorlogse trein-en busbedevaarten welke vanuit heel Limburg werden ondernomen: beelden dus van Venlo, Weert, Maastricht en Roermond.

Bezoek Mgr. Lemmens aan Banneux Eveneens zal het filmverslag van het eerste naoorlogse bezoek van de toenmalige legendarische bisschop van Roermond ,Mgr.G.Lemmens aan Banneux zijn te zien. Mgr.Lemmens heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de Maria-bedevaartplaats Banneux Notre Dame.

Kortom beide films geven een uniek beeld van de Limburgse Mariaverering in de na-oorlogse jaren . Ook historisch gezien zijn beide films van onschatbare waarde voor onze provincie. Deze films werden destijds gemaakt in opdracht van de stichting Limburgse bedevaarten naar Banneux, gevestigd te Maastricht. Het script, samenstelling alsmede de regie was van Leo Olivers uit Maastricht. De films werden opgenomen en gemonteerd door de bekende Maastrichtse cineast Jules Daniels. De films zijn, samen met enkele andere filmverslagen van de Limburgse bedevaarten, onlangs in bruikleen gegeven aan het Limburgs Film en Video Archief. In het Limburgs Museum zullen de films van commentaar worden voorzien door Peter Olivers, de zoon van de samensteller. Olivers en zijn vader hebben jarenlang het land doorkruisd met filmprojector en platenspeler, om de Mariaverering kracht bij te zetten en het werk van de Stichting Banneuxbedevaarten te promoten. Tijdens het vertonen van de film werden langspeelplaten met Marialiedjes gedraaid. Die sfeer wordt tijdens de voorstelling in het museum weer een beetje teruggehaald. Ook de projectie op 16mm film zal tot die sfeer bijdragen. Maar de documentaire beelden uit het rooms verleden staan natuurlijk centraal.