WebMethods breidt open beveiligingsstandaarden uit

Datum nieuwsfeit: 02-04-2001

webMethods breidt ondersteuning voor open beveiligingsstandaarden uit

Ondersteuning van nieuwe standaarden vereenvoudigt en versnelt invoering van veilige B2B-transacties

Amsterdam, 2 april 2001 - webMethods (Nasdaq: WEBM), toonaangevend aanbieder van integratieoplossingen voor grote ondernemingen, B2B-marktplaatsen en softwarebedrijven, heeft haar ondersteuning voor open beveiligingssstandaarden zoals Security Assertion Markup Language (SAML), XML Key Management Specification (XKMS) en XML Encryptie uitgebreid. Door de ondersteuning van deze standaarden kunnen klanten van webMethods binnen en buiten hun bedrijfsgrenzen beveiligingsdiensten integreren. Daardoor wordt het invoeren van veilige B2B-transacties eenvoudiger en sneller.

Van oudsher werd beveiliging door bedrijven alleen binnen de eigen onderneming geïmplementeerd. Echter, steeds meer bedrijven voeren elektronische transacties uit met andere bedrijven en via marktplaatsen die elk hun eigen, unieke beveiligingsoplossingen hebben. Door open standaarden voor beveiliging te creëren die de grenzen van applicaties en bedrijven kunnen overstijgen, kunnen bedrijven op veilige wijze informatie uitwisselen met hun klanten, partners of leveranciers, ongeacht de beveiligingssystemen of toepassingen waar deze mee werken.

Aan het hoofd van de beveiligingsinitiatieven van webMethods staat Jeremy Epstein, directeur beveiligingsarchitectuur. De heer Epstein heeft meer dan 13 jaar ervaring als security engineer en architect. Hij is tevens programmavoorzitter van de Annual Computer Security Applications Conference (ACSAC), een belangrijke conferentie die technologische toepassingen onderzoekt, gericht op het verbeteren van computerbeveiliging.

"Bijna alle B2B-transacties omvatten op enig niveau verschillende zakenpartners. Daarom groeit de behoefte aan beveiligingsstandaarden die de die in staat zijn om de grenzen van softwaretoepassingen overschrijden," zegt Epstein. "webMethods' volledige ondersteuning van open beveiligingsstandaarden biedt een raamwerk voor veilige e-business transacties waar diverse zakenpartners bij betrokken zijn. Daarmee maken we snellere en veiliger B2B-transacties mogelijk."

webMethods breidt initiatief voor open beveiligingsstandaarden uit

De productreeks van webMethods biedt een brede ondersteuning van open standaarden en protocollen, zoals XML, RosettaNet, ebXML, FpML, cXML, xCBL, OBI, OAG, ACORD en het BizTalk raamwerk. In de laatste paar maanden heeft webMethods samengewerkt met een aantal bedrijven om haar ondersteuning van de volgende beveiligingsstandaarden uit te breiden:

* SAML is de eerste industriestandaard die veilige e-commerce transacties mogelijk maakt via eXtensibe Markup Language (XML). SAML is ontwikkeld als een gemeenschappelijke taal voor het delen van beveiligingsdiensten tussen bedrijven die bezig zijn met B2B en B2C zakelijke transacties. De SAML-standaard komt voor uit het werk dat is gedaan voor S2ML door onder meer Netegrity (en waar webMethods een belangrijke rol bij speelde) en de AuthXML-standaard die is geïnitieerd door Securant. SAML is een open initiatief van de industrie, dat opereert onder de OASIS-vlag. Iedere organisatie die dat wil kan hieraan deelnemen en de specificaties implementeren.

* XKMS vernieuwt de ontwikkeling van 'trusted' B2B- en B2C-toepassingen door de introductie van een open raamwerk waarmee praktisch iedere applicatie-ontwikkelaar op eenvoudige wijze toegang tot public key infrastructure (PKI)-producten en -diensten kan inbouwen.Met de XKMS-specificatie zijn ontwikkelaars in staat om zaken zoals encryptie en het verwerken van digitale handtekeningen te integreren in hun webtoepassingen. De XKMS-specificatie vergroot de interoperabiliteit van deze technologieën door het gebruik van XML. De XKMS-standaard , die gezamenlijk werd ontworpen en als prototype uitgevoerd door VeriSign, Microsoft en webMethods met de ondersteuning van andere technologiebedrijven, werd in februari 2001 overlegd aan de toepasselijke standaardisatie-organisaties voor beschouwing als een open internetstandaard.

* XML Encryptie maakt de selectieve encryptie van XML-documenten mogelijk, zodat belangrijke velden door sommige ontvangers toegankelijk zijn, maar niet voor anderen. XML Encryptie is begin 2001 van start gegaan als een W3C-werkgroep.

Over webMethods

webMethods (Nasdaq: WEBM) is een toonaangevende leverancier van integratiesoftware voor wereldwijde top-2000-bedrijven, business-to-business elektronische marktplaatsen en softwarebedrijven. Het integratieplatform van webMethods stelt klanten in staat om een meetbaar rendement op hun investering te behalen, door bedrijfsprocessen, enterprise- en legacy-toepassingen, databases en werkstromen te koppelen. Deze koppeling kan zowel binnen de onderneming worden gerealiseerd als daarbuiten, met andere bedrijven. Met het integratieplatform van webMethods kunnen klanten kosten verminderen, nieuwe bronnen van inkomsten genereren, de banden met klanten verstevigen, de efficiëntie van de distributieketen substantieel verbeteren en de interne zakelijke processen stroomlijnen.

webMethods is in 1996 opgericht en heeft haar hoofdkantoor in Fairfax, Virginia. Het bedrijf heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Europa, Azië en de Pacific. webMethods bedient wereldwijd meer dan 550 klanten van wereldwijde top-2000-bedrijven zoals Citibank, Dell, Eastman Chemical, The Ford Motor Company, Grainger, Motorola en Starbucks tot belangrijke B2B-marktplaatsen zoals ForestExpress, eHITEX/Converge en PetroCosm. Strategische partners van webMethods zijn onder andere Ariba, Broadvision, Commerce One, Deloitte Consulting, EDS, i2 Technologies, J.D. Edwards, KPMG Consulting, Microsoft, Oracle, SAP AG en Siebel Systems. Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op www.webmethods.com

Voor meer informatie:

webMethods, Jill Latta, marketing director EMEA,
telefoon: +31 (0)20 491 97 37, e-mail: (jlatta@webmethods.com)

Footprint Marketing, Annemieke van Herk, public relations, telefoon: +31 (0)20 417 71 77, e-mail: (annemieke@footprint.nl)