Europese christen-democraten voorstander van noodvaccinaties

Datum nieuwsfeit: 02-04-2001
Bron: CDA

[Europese christen democraten voor noodvaccinaties

De grootste fractie in het Europees Parlement, de EVP-ED fractie (christen-democraten en Europese democraten) wil deze week een uitspraak van het Europees Parlement over het Europese vaccinatiebeleid. CDA-Europarlementariër Albert Jan Maat heeft hiertoe samen met enkele collega´s een resolutie ingediend die door de fractie is overgenomen.

In de resolutie wordt aan de Raad van Ministers en aan de Europese Commissie gevraagd om noodvaccinaties in mond- en klauwzeervrije gebieden toe te staan als buffer tegen een gebied of lidstaat waar MKZ wel voorkomt.

Dierentuinen
Verder staat in de resolutie dat vaccinatie niet automatisch moet leiden tot het ruimen van de dieren omdat er een nieuwe NSP-technologie bestaat die het mogelijk maakt gevaccineerde dieren te onderscheiden van zieke dieren, het gaat hier niet om een zogenoemd marker-vaccin, maar om het onderscheiden van normaal gevaccineerde dieren van zieke dieren. Toen de ministers tien jaar geleden tot het strenge non-vaccinatiebeleid besloten, bestond deze techniek nog niet. Voor wat betreft dierentuinen spreekt de resolutie zich positief uit over het vaccineren van de daar verblijvende dieren.

Ringvaccinatie
Albert Jan Maat, vorige week: "Ringvaccinatie is de beste methode om verspreiding van het mond- en klauwzeervirus tot staan te brengen. Wij hebben daarom een plenair debat aangevraagd. Dit zal volgende week plaatsvinden. Wij hopen met deze resolutie de druk op de Raad te vergroten zodat ook een einde komt van het non-vaccinatiebeleid."