CFO bereikt extra beloning voor medewerkers LNV

Datum nieuwsfeit: 02-04-2001

CFO

CFO bereikt extra beloning voor medewerkers LNV

In het Georganiseerd Overleg tussen de dienstleiding en de bonden bij het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij heeft de CFO CNV-bond succes geboekt met haar voorstel aanvullende arbeidsvoorwaardelijke maatregelen te treffen voor medewerkers die zijn en/of worden ingezet bij de bestrijding van de Mond- en Klauwzeercrisis (MKZ). De leiding van het ministerie heeft het ook door de andere bonden ondersteunde voorstel van de CFO overgenomen en een regeling bekend gemaakt.

De extra beloning is met name van belang voor medewerkers bij de Rijksdienst voor Keuring van Vee en Vlees (RVV), de Algemene Inspectie Dienst (AID), LASER (facilitair bedrijf van LNV) en bij de MKZ-crisis betrokken ambtenaren op het departement zelf.

Het volgende is overeengekomen:

Overwerkregeling
Overuren kunnen in principe worden uitbetaald. Afhankelijk van de tijdstippen waarop de overuren zijn gemaakt ontvangt men 25% tot 100% toeslag. Voor overwerk op maandag tot en met vrijdag van 0-6 uur 50%, van 6-22 uur 25% en 22-24 uur 50%. Op zaterdag en zondag zijn de percentages van 0-6 uur 100%, van 6-22 uur 50% en 22-24 uur 100%. Voor medewerkers in schaal 11 en hoger geldt een maximum aan de uurvergoeding.

Consignatie-regeling
Medewerkers die beschikbaar en bereikbaar moeten zijn buiten hun werktijd ontvangen een vergoeding uit hoofde van consignatie: 5% voor de uren op maandag tot en met vrijdag en 10% voor de uren op zaterdag en zondag en op erkende feestdagen (bijvoorbeeld Eerste en Tweede Paasdag). De vergoeding wordt verdubbeld als de consignatie op de werkplek zelf dient te worden uitgeoefend. Voor de berekening van de consignatievergoeding geldt een maximum (te weten: salarisnummer 10 van schaal 10: uursalaris f 45,67).

Reis- en verblijfkosten
Overeengekomen is dat de reis- en verblijfkosten voor dienstreizen in verband met de MKZ-crisis niet gefiscaliseerd worden.

Inwerkingtreding regeling
Deze aanvullende regeling van het ministerie van LNV treedt in werking op het moment van daadwerkelijke inzet van personeel in het kader van de Mond- en Klauwzeercrisis.

De CFO is verheugd dat een oplossing is bereikt over aanvullende arbeidsvoorwaarden voor het betrokken personeel in deze moeilijke periode. De CFO heeft allen van wie extra inzet in verband met de uitbraak van Mond- en Klauwzeer is en nog wordt gevraagd veel kracht en sterkte toegewenst om hun zware taak uit te voeren.

Informatie: CFO-bestuurder Wim Stolk, tel. 06 51281880.

02 apr 01 15:02