Staking 2 april afgelast, minister biedt opening

Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs

Utrecht, 2 april 2001, 03:10 uur

Staking 2 april afgelast, minister biedt opening

De VVMC heeft vanavond laat in haar hoofdbestuursvergadering besloten de aangekondigde staking van maandag 2 april niet te laten doorgaan. Vanavond heeft het voltallige bestuur vastgesteld dat de NS-directie, de minister van Verkeer en Waterstaat en de VVMC in de ingenomen standpunten heel dicht bij elkaar zijn gekomen. Een staking is wat de VVMC betreft niet meer te verantwoorden en wij doen dan ook een beroep op onze leden om aan het werk te gaan.

De afstand tussen de partijen is zo minimaal dat wij verwachten er in goed overleg uit te kunnen komen. Wij zijn ons bewust van het feit dat onze achterban ook inziet dat er veranderingen zullen moeten komen. Wij hopen door deze koers te volgen onze meningsverschillen te overbruggen over wat dit bedrijf in de toekomst voor het rijdend personeel moet gaan betekenen en hopen op een verantwoorde inzet van het productiemodel.

De VVMC heeft de afgelopen twee maanden bereikt dat de standpunten die we consequent hebben voorgestaan zo goed als mogelijk zijn ingevuld. Na verificatie bij de minister en bij NS-directeur Huisinga is ons duidelijk geworden dat dit het maximaal haalbare is in het gerezen conflict.

De openingen die door de minister zijn gegeven:
* Er zal een onafhankelijk onderzoek plaatsvinden door de heer C. Peeters die duidelijkheid zal verschaffen over het planningsproces (hoe komt een dienstregeling tot stand) inclusief de termijn van een aanpassing hierop. Dit is nodig om bij een uitspraak van de bindende adviescommissie de tijd te bepalen om het productiemodel aan te kunnen passen.

- De onafhankelijke advies- en arbitragecommissie onder leiding van de heer De Ruiter wordt gevraagd bindend te arbitreren over het arbeidsgeschil over de procesvereenvoudiging. Ook wordt aan deze commissie gevraagd te adviseren over overige zaken die het conflict aangaan.

* De komende week zullen de leden uitgebreid worden geïnformeerd over alle vervolgstappen.
In de ogen van de VVMC is de ruimte tussen het standpunt van de directie en de VVMC zo klein geworden dat het duperen van een miljoen reizigers niet opweegt tegen het nu bereikte resultaat.

Daarom doen we een klemmend beroep op jullie om vandaag te gaan werken. Wij begrijpen dat de emoties hoog zullen oplopen maar staken doe je om een doel te bereiken en als je je doel denkt te hebben bereikt of binnen handbereik hebt, dan gaat redelijkheid boven emotie. Dat deze stap van het hoofdbestuur niet door alle leden zal worden begrepen is voor ons klip en klaar. Echter, een vakbond die zichzelf respecteert en een eerlijke afweging maakt van de belangen die op het spel staan, kan niet anders dan de dringende oproep van de minister van Verkeer & Waterstaat opvolgen.

Namens het voltallige hoofdbestuur,
Jan Arndts, voorzitter VVMC