Vlaamse Volksunie: mobiliteit moet wijken voor PS-dictaat

Datum nieuwsfeit: 02-04-2001
Vlaamse Volksunie

Mobiliteit moet wijken voor PS-dictaat. Voor VU en Schouppe moet regering huiswerk overdoen (02/04/01)

Het partijbestuur van de VU betreurt dat het bereikte regeringscompromis m.b.t. de NMBS in generlei mate beantwoordt aan de bestaande mobiliteitsbehoefte, doch louter en alleen tegemoet komt aan de machtsaspiraties van de PS. Van de met veel poeha aangekondigde fundamentele hervorming van de NMBS en van het mobiliteitsbeleid komt niets in huis. De regering heeft enkele politieke problemen opgelost, géén mobiliteitsproblemen.

De VU bepleit dat de regering het povere huiswerk overdoet. Etienne Schouppe blijkt in deze een onverwachte medestander. Hij stelt onomwonden dat de doelstelling om het reizigersaantal met de helft te verhogen volstrekt onrealistisch is. Nochtans verklaarde de regering dat net deze verhoging een noodzakelijke tegenprestatie is van de spoorwegmaatschappij in ruil voor het nieuwe investeringsplan. Pacta sunt servanda zou minister Daems zeggen. Het lijkt logisch dat er nieuwe onderhandelingen worden opgestart wanneer één van de contracterende partijen reeds bij voorbaat te kennen geeft het contract niet te kunnen nakomen.
In deze ware het misschien aangewezen dat de regering zich bij de besprekingen laat adviseren door mensen met enige terreinkennis en zicht op de haalbaarheid van de doeleinden. Een degelijke minister van Mobiliteit strekt tot aanbeveling.

De nieuwe onderhandelingen moeten uitgaan van de mobiliteitsbehoeften in Vlaanderen en Wallonië. Vermits deze ontegensprekelijk fundamenteel verschillend zijn van elkaar dient de regionalisering van het spoorbeleid realiteit te worden, zodat een sluitend Vlaams en Waals mobiliteitsbeleid kan gevoerd worden i.p.v. de huidige doelloze wafelijzerpolitiek.
De regionalisering ligt in het logisch verlengde van de huidige gewestelijke bevoegdheden. De regionalisering van stads- en streekvervoer met de oprichting van De Lijn heeft een grote dynamiek teweeggebracht. De Lijn vervoert in tegenstelling tot de NMBS (-10% t.o.v. 1981) veel meer reizigers dan 10 jaar geleden. Dat aantal zou nog kunnen stijgen als trein, tram en bus meer op elkaar afgestemd zouden kunnen worden.

Vooralsnog laat de federale regering de treinreizigers in de kou staan, de rest in de file.

Auteur:
VU-nationaal
Fons Borginon, algemeen voorzitter a.i.

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder