Informatiebijeenkomst pilotproject webwinkel

Persberichten 2001
Woerden, 27 maart 2001
INFORMATIEBIJEENKOMST PILOTPROJECT WEBWINKEL
Op maandag 2 april 2001 om 11.00 uur vindt bij Phicoop Shopping Center, Horsterweg 64 in Sevenum een informatiebijeenkomst van het E-commerce project Leren door doen plaats. (A73 Nijmegen/Venlo afslag Sevenum , onderaan de afrit rechtsaf richting Sevenum, 500 meter na spoorwegover-gang aan de linker kant van de weg)

Deze bijeenkomst betekent het formele startschot van het Vakcentrum pilotproject Leren door doen. Het project vormt een onderdeel van het programma Over de Digitale Drempel dat door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en Hoofdbedrijfschap Ambachten in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken in het leven is geroepen.

Brancheorganisatie Vakcentrum Levensmiddelen is de opdrachtgever van het project. De concrete uitvoering ligt in handen van KPMG CT Information Technology en natuurlijk de betrokken zelfstandige ondernemer, Jeu Philipsen van het Phicoop Shopping Center, en zijn medewerkers. In 2000 was Jeu Philipsen winnaar van de Vakcentrum Innovatieprijs Stimulerend Ondernemersbeleid, vanwege zijn grensoverschrijdend ondernemerschap. Dit jaar is hij opnieuw genomineerd voor deze prijs.

Het project is erop gericht om praktijkervaring op te doen met het exploiteren van een webwinkel in levensmiddelen. De webwinkel heeft zowel verse producten, als droge kruidenierswaren en non-food in het assortiment. In tegenstelling tot eerdere initiatieven op het internet, gaat het bij dit project om een webwinkel van een ondernemer in het midden- en kleinbedrijf die met zijn fysieke winkel (Jumbo Phicoop - Sevenum) op een regionaal niveau opereert. De wederzijdse versterking van de fysieke winkel en een webwinkel is een belangrijk aandachtspunt binnen de pilot.

Tijdens de bijeenkomst wordt ingegaan op een aantal details van het pilotproject. Denk hierbij onder meer aan de bouw van de webwinkel, het analyseren van de verkregen informatie en enkele concrete acties richting (potentiële) klanten. Ook nemen we met u een kijkje in de fysieke winkel.

Wilt u aanwezig zijn bij deze bijeenkomst, Geef dan uw aanwezigheid even door aan ons secretariaat Vakcentrum (telefoonnummer (0348) 41 97 71 of e-mail (info@vakcentrum.nl)).
Woerden, 26 maart 2001

LAURUS UIT CAO?

Met grote verbazing namen leden van het Vakcentrum Levensmiddelen kennis van het voornemen van Laurus om een eigen CAO met de werknemersbonden te sluiten. Wij willen prikkels inbouwen die passen binnen de veranderingen die we doorvoeren, aldus Laurus personeelsdirecteur H. Cornuit.

Het Vakcentrum Levensmiddelen wijst erop dat de zelfstandige ondernemers die samenwerken met Laurus onder de werkingssfeer vallen van de door het Vakcentrum afgesloten CAO voor het Levensmiddelenbedrijf. De onderhandelingen in 2000 zijn afgesloten met een principe-akkoord. Dat wil zeggen dat zowel alle werkgevers- als werknemersvertegenwoordigers volledig achter het bereikte resultaat staan. Dit geldt ook voor de VGL-CAO, die onder andere op de medewerkers van de Laurus-filialen en -distributiecentra van toepassing is en gelijktijdig met de CAO voor het Levensmiddelenbedrijf totstandkomt.
De systematiek van beide CAOs laat onverlet om medewerkers extra te belonen. Dat is nu zo en zal ook in de toekomst zo zijn. Inmiddels zijn de onderhandelingen voor een nieuwe CAO voor het Levensmiddelenbedrijf en een VGL-CAO gestart. Ook als Laurus uit de CAO stapt, zal dit geen gevolgen hebben voor de medewerkers van zelfstandige detaillisten.