Stand van zaken - Rail-Tech & Infra-Tunnel

DE LAATSTE STAND VAN ZAKEN
RAIL-TECH(r) EUROPE 2001 EN INFRA-TUNNEL(r) 2001

Zeist, 26 maart 2001
De gecombineerde evenementen Rail-Tech(r) Europe 2001 en Infra-Tunnel(r) 2001 op 3, 4 en 5 april 2001 in Jaarbeurs Utrecht zijn een must voor experts op het gebied van railinfrastructuur, tunnelbouw en ondergronds bouwen. Een aantal noviteiten op deze gebieden wordt tentoongesteld en een belangrijke samenwerkings-overeenkomst wordt ondertekend.

Het evenement omvat een driedaagse internationale vakbeurs op het gebied van railinfrastructuur en tunnelbouw/ondergronds bouwen. Parallel hieraan worden over beide onderwerpen aparte tweedaagse conferenties gehouden.

RAIL-TECH(r) EUROPE 2001 EN INFRA-TUNNEL(r) 2001 BEURS De gecombineerde Rail-Tech(r) en Infra-Tunnel(r) beurs wordt voor de derde maal georganiseerd, volgend op de succesvol verlopen edities in 1997 en 1999. Ongeveer 180 exposanten, waaronder 54 internationale bedrijven, exposeren op ruim 12.000 vierkante meter bruto vloeroppervlak. De nieuwste snufjes op het gebied van signalering en communicatie, onderhoud- en service materieel, treinstellen, light-rail, personenvervoer, stationsontwerpen, brug- en tunnelbouw zullen worden geëxposeerd.

NOVITEITEN
Het unieke aan deze beurs is het vehicle area in hal 4 van de Jaarbeurs. Een nieuw Unimog U300/U400 treinstel van Daimler Chrysler, dat net geproduceerd is, is hier te bewonderen. Daarnaast wordt er ook een slijpmachine van ETS Spoor van 18 meter lang geëxposeerd. Een bezoek aan dit vehicle area is dus zeker de moeite waard. Een ander unicum van deze beurs is het spoor dat door Strukton Railinfra in beide beurshallen (3 & 4) aangelegd wordt. 175 meter van dit spoor is reeds verhuurd voor demonstratiedoeleinden en spoortoepassingen. Onder andere een complete spoorwissel, overwegen, bovenleiding machine, veiligheidsrailingen, railboor etc. zullen op dit spoor te bekijken zijn. Ook het slab track systeem is een noviteit op de beurs. Dit systeem is te bekijken in de stand van Max Bögl in hal 3. Op de beurs is een ook unieke nieuwe machine, een 360 graden roterende Merlo verreiker, met een 360 graden draaiend werkplatform te bezichtigen. Deze machine heeft een hefcapaciteit van 4 ton en een hefhoogte van 18 meter en voldoet aan vele normen. De machine kan ingezet worden als hoogwerker, kraan, verreiker en heftruck, zowel in het spoor als daarbuiten. Op het Infra-Tunnel(r) gedeelte van de beurs, in hal 3, zal een nieuwe rookafzuigingstechniek gedemonstreerd worden; gezien de tunnelramp in Kaprun een zeer actueel onderwerp!

De beurs wordt op dinsdag 3 april om 10.30 uur officieel geopend door ir. drs. J.W. Huisinga, President-Directeur van de Nederlandse Spoorwegen. De heer Huisinga zal in een korte speech zijn visie op de rail-branche geven. De organisatie is bijzonder vereerd dat de NS op deze manier de grootste beurs op rail-tech/infra-tunnel gebied in Europa ondersteund!

BELANGRIJKE SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
De organisatie is daarnaast ook zeer verheugd dat NS RIB (afdeling Veiligheid) en de Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid (SAS) Rail-Tech(r) als podium hebben uitgekozen voor het ondertekenen van een samenwerkingsovereenkomst. De SAS is een vertegenwoordiging van de drie grote spooraannemers in Nederland, te weten: Volker Stevin Rail & Traffic, Strukton Railinfra en NBM Rail. Ook de vakbonden zijn in SAS vertegenwoordigd. Deze belangrijke ondertekening zal plaatsvinden op donderdag 5 april om 10.15 uur op het terras op de beursvloer. Met deze ondertekening wordt een belangrijke stap gezet in het gezamenlijk streven naar een veilige en gezonde werkomgeving in en nabij railinfrastructuur.

RAIL-TECH(r) EUROPE 2001 CONFERENTIE
Cost effectiveness of rail infrastructure is het hoofdthema van deze conferentie. Onderwerpen die tijdens de eerste conferentiedag aan de orde komen zijn: Europees infrastructureel beleid, magnetische levitatie en projecten als ETCS en Ecotrack voor beslissingssytemen en resource management. Deze eerste dag zal worden geopend door Philippe Roumeguère, Chief Executive van het UIC (Union Internationale des Chemins de Fer). De tweede conferentiedag zal geheel in het teken staan van Slab Track, een aantal case studies worden uitgewerkt en de dag wordt afgesloten met een interactieve workshop.

Vooraanstaande internationale sprekers zullen garant staan voor een bijzonder interessante uitwisseling van gedachten rondom de politieke kaders, de haalbaarheid van de verschillende systemen, de verschillende ontwikkelingen en de resultaten van voorbeeldprojecten. Een vooraanstaande internationale adviescommissie onder leiding van prof. C. Esveld van TU Delft heeft met zorg dit programma samengesteld.

INFRA-TUNNEL(r) 2001 CONFERENTIE
De Infra-Tunnel(r) conferentie spitst zich toe op het onderwerp tunnels voor railinfrastructuur. De conferentie zal worden geopend door mr. drs. Elco Brinkman van het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB). Hij zal namens de bouwondernemingen zijn visie geven op de betekenis van de grote Nederlandse tunnelprojecten op railinfra-gebied voor het bouwbedrijfsleven en de mogelijkheden voor ondergronds bouwen in de toekomst. Projecten die op de conferentie in de schijnwerpers worden gezet zijn onder andere: de Betuweroute, de HSL-Zuid, de Noord/Zuid Metrolijn (Amsterdam) en de ombouw van het Centraal Station in Antwerpen. Elk van de projectfasen, te weten planning, ontwerp- & contractering, uitvoering en exploitatie, komt op de conferentie in een eigen deelsessie aan de orde. Er worden ook presentaties over Japanse ervaringen met tunnelbouw voor het treinverkeer gehouden. Andere internationale bijdragen komen van experts uit België, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Italië.

Infra-Tunnel(r) 2001 wordt georganiseerd in samenwerking met het Centrum Ondergronds Bouwen (COB), dat in samenspraak met een adviescommissie onder leiding van drs. G. Verrijn Stuart van het COB zorg draagt voor het bovengenoemde veelbelovende internationale conferentieprogramma. Het evenement wordt daarnaast ondersteund door het ITA (International Tunnelling Association) en het KIvI-TTOW (Koninklijk Instituut van Ingenieurs; Afdeling Tunneltechniek en Ondergrondse Werken).

RAIL-TECH(r) - TECHNISCHE EXCURSIE VRIJDAG 6 APRIL 2001 Na afloop van de conferentie kunnen conferentiedeelnemers (met hun partners) deelnemen aan een excursie naar het Maglev Treintest Laboratorium in Emsland, in Duitsland. In de testrit die gemaakt wordt met de Maglev trein zal men de snelheid van 400 km/uur overschrijden. Het testlaboratorium is de grootste in de wereld voor Magnetic Levitation treinen.

INFRA-TUNNEL(r) - TECHNISCHE EXCURSIE VRIJDAG 6 APRIL 2001 Na afloop van de conferentie wordt op vrijdag 6 april een excursie naar het Stevin laboratorium in Delft en de Sophiaspoortunnel georganiseerd. In het laboratorium worden tunnellijn segmenten getest met grootschalig opgezette testmethoden, waarin de omstandigheden voor de typische Nederlandse zachte bodemstructuur gesimuleerd worden. De Sophiaspoortunnel is de langste tunnel in de Betuweroute (totale lengte van 8 km, waarvan 4 km worden geboord). De boringen vinden plaats met een uiterst innovatieve, continue boormethode.

AANMELDEN
Deelnemers kunnen zich on-line registreren voor zowel deelname aan beide conferenties als voor een beursbezoek. Surf hiervoor naar www.railtech-europe.com of naar
www.europoint-bv.com/events/infra-tunnel2001. Aanmelden voor de conferenties en/of excursies kan ook via de brochure met registratieformulier die op aanvraag verkrijgbaar is (tel:
030-6933489).

Voor-geregistreerde beursbezoekers via bovengenoemde sites ontvangen een korting van f 10,- op de normale beurs-entreeprijs van f 30,-. De beurscatalogus is in de entreeprijs inbegrepen.

NOOT AAN DE REDACTIE:

Hierbij nodigen wij u uit deel te nemen aan de conferenties Rail-Tech(r) Europe 2001 en/of Infra-Tunnel(r) 2001 op 4 en 5 april 2001 in Jaarbeurs Utrecht. Deelname aan deze conferenties is kosteloos voor de pers. De kosten voor de uitgebreide conferentielunch zijn f 50,= inclusief BTW per dag. Lunch vouchers zijn tegen betaling verkrijgbaar aan de registratiebalies. Lunch is ook te verkrijgen in het La Place restaurant in de Jaarbeurs.

Indien u interesse heeft één of beide conferenties bij te wonen, verzoeken wij u vriendelijk dit kenbaar te maken op het registratieformulier dat u aantreft op onze websites (zie hieronder). Vermeldt u dan duidelijk op dit formulier dat het hier om persdeelname gaat. Graag ontvangen wij daarbij ook een kopie van uw perskaart. Mocht u zich reeds aangemeld hebben, dan is opnieuw registreren uiteraard niet meer vereist.

Een beursbezoek is uiteraard ook kosteloos voor de pers.

Mocht u interesse hebben om standhouders of sprekers te interviewen tijdens het evenement dan kunnen wij, indien gewenst, deze afspraak voor u plannen. Indien hier belangstelling voor bestaat, en voor vragen en meer informatie kunt u contact opnemen met:

Europoint b.v.
Danielle de Bruijn