Reuters voorziet Vizzavi van nieuws

Datum nieuwsfeit: 03-04-2001

t.a.v. de redactie Amsterdam, april 2001

REUTERS VOORZIET VIZZAVI VAN NIEUWS EN FINANCIËLE INFORMATIE

Reuters, de wereldwijde informatie-, nieuws- en technologiegroep, heeft met Vizzavi - de Europese multi-access portal van Vodafone en Vivendi Universal, actief in Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland, een enorme mediaovereenkomst afgesloten. Reuters stelt het belangrijkste multimedia nieuws en financiële informatie beschikkbaar aan Vizzavi voor het gebruik op het web en haar mobiele platformen.

Reuters levert Vizzavi het complete pakket aan Europese Online Reports, waaronder nationaal en international nieuws, sport, entertainment en economisch nieuws, plus 'Odds', het eigenzinnige nieuwsoverzicht. Bovendien biedt Reuters toegang tot het archief met ruim 500.000 foto's, financieel nieuws en informatie over de Europese en Amerikaanse markten.

Reuters' on line redactieteams richten zich met name op actuele nieuwsberichten vanuit 190 kantoren in 151 landen, waar elk bericht wordt geschreven met kennis van de plaatselijke situatie. Deze worden in zeven talen aan Vizzavi geleverd in een toptien-formaat, waar mogelijk voorzien van links naar de onderscheiden foto's en grafieken van Reuters.

Reuters zal de content aanbieden in NewsML - de nieuwe marktstandaard voor on line nieuws, ontwikkeld door Reuters. Zo kan Vizzavi het nieuws snel en efficiënt distribueren naar haar 80 miljoen gebruikers, verspreid over Europa. Deze gebruikers zullen Reuters' nieuws en informatie altijd en overal kunnen lezen, via verschillende platformen, waaronder pc's, mobiele telefoons en andere draadloze apparaten.

Vizzavi's unieke positie is gebaseerd op een combinatie van Vodafone's toppositie in mobiele communicatie en Vivendi Universals brede aanvullende belangen in media en diensten. Vizzavi is opgericht in juli 2000 en zal in 2002 in 8 landen opereren.

Reuters
Reuters' (www.about.reuters.com) kopositie als wereldwijde informatie-, nieuws-, en technologiegroep is gebaseerd op een reputatie van snelheid, accuratesse, integriteit en onpartijdigheid en op de voortdurende technische innovaties van Reuters. De kracht van Reuters is gebaseerd op het unieke wereldwijde aanbod van een combinatie van content, technologie en connectiviteit. Reuters maakt bij de distributie van haar nieuws en informatie op uitgebreide schaal gebruik van internet technologie. Maandelijks wordt de Reuters informatie door circa 73 miljoen unieke bezoekers via 1.400 websites geraadpleegd. Dit omvat zo'n 350 miljoen pagina en een bereik van ca 20% van de wereldwijde internet gebruikers. Reuters is het grootste internationale nieuws- en televisie agentschap ter wereld met 2.157 journalisten, fotografen en cameramensen in 190 kantoren. Deze verzamelen en bewerken het nieuws in 24 talen voor 151 landen. In 2000 had de Groep een omzet van £ 3,59 miljard en ultimo 2000 waren er 18.082 medewerkers in 204 steden in 100 verschillende landen.currently operates in the United Kingdom, France and the Netherlands.

NewsML is een standaard gebaseerd op XML. Hiermee wordt nieuws beschreven en verpakt in meerdere mediaformaten voor distributie via uiteenlopende platformen. In NewsML staat het NewsItem centraal, dat diverse media kan bevatten, waaronder tekst, afbeeldingen, grafieken en video. NewsML is flexibel en uitbreidbaar en gebruikt de standaard internetconventies voor naamgeving, waarmee nieuwsobjecten in een NewsItem geïdentificeerd kunnen worden. Content hoeft niet in een NewsItem te worden opgenomen; via pointers kan worden verwezen naar content op de website van uitgevers. Zo ontvangen abonnees de gegevens uitsluitend indien gewenst. NewsML zorgt hierdoor voor een efficiënt gebruik van bandbreedte.

Vizzavi is een joint venture van Vodafone Group, de toonaangevende onderneming voor mobiele communicatie, en Vivendi Universal, Europa's belangrijkste mediaconcern. Vizzavi is een multi-access portal, ontwikkeld voor het leveren van diensten in een eenvormig formaat. Diensten worden in heel Europa geleverd, via uiteenlopende platformen, waaronder mobiele telefoons, pc's, televisie en pda's. Vizzavi werd in juli 2000 opgericht en beheert momenteel internetsites voor pc en mobiele telefonie in Frankrijk, Nederland en Groot-Brittannië. Meer informatie over Vizzavi is beschikbaar via www.vizzavi.net.

Voor nadere informatie

Reuters:
Julia Hatfield tel: +44 20 7542 5626
Product and Marketing Manager
Reuters Media, UK & Ireland

Kim Kalinowski/Andrew Ager tel: +44 20 7392 9400 purple;patch

Vizzavi:
Sarah Maynard tel: +44 20 7212 0236
(sarah.maynard@corp.vizzavi.net)

Stephen Pang tel: +44 20 7212 0235 (stephen.pang@corp.vizzavi.net)