Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 03-04-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 3-04-2001
Politieberichten van 3/4 (07.00 t/m 13.00 uur)

Sneek: rechercheweek
Vorige week werd in Sneek een rechercheweek gehouden. Dit hield in dat de recherche in samenwerking met andere diensten zou trachten een aantal zaken af te werken. De zaken uit de rechercheweek betroffen o.a.:

een openlijke geweldpleging door vier verdachten in een horecabedrijf in Sneek

diefstal van twee fotocamera`s uit een winkel in Bolsward

meerdere malen heling van goederen uit een reeds eerder opgeloste woninginbraak in Sneek

een mishandeling in een horecabedrijf in Heeg

een aantal andere vermogensdelicten.

Maandagavond meldde zich de verdachte van de overval op het benzinestation in Bolsward. Hierover is reeds een politiebericht verspreid. De rechter-commissaris heeft inmiddels besloten dat de man in voorlopige hechtenis blijft.

Door de afdeling jeugdzorg werden 33 winkeliers bezocht en 6 supermarkten. Zij kregen voorlichting over de Halt afdoening en er werden aangifteformulieren verstrekt. Ook werden een 30-tal woningen bezocht in verband met het keurmerk `Veilig Wonen`.

Op donderdagochtend 22 maart werd door twee vrouwen en een man getracht gestolen travellercheques in te wisselen bij de SNS bank in Sneek. Door zeer alert reageren van een bankmedewerker konden de drie nabij de bank worden aangehouden. De drie waren in het bezit van ca. 100 in Berlijn gestolen travellercheques met een tegenwaarde van ongeveer 30.000 gulden. De identiteit van deze drie is nog steeds niet zeker. Men bediende zich regelmatig van andere namen en er zijn inmiddels 13 vervalste/gestolen paspoorten in beslag genomen. Het gaat vermoedelijk om Zuid-Amerikanen. De drie (of de groep waartoe zij behoren) zijn in Nederland al actief sinds 1999 en komen in ieder geval voor 29 soortgelijke feiten in aanmerking. Het vermoeden bestaat dat het om nog veel meer gevallen gaat. Het verzilveren van de cheques is door het hele land gebeurd, waaronder Sneek, Heerenveen en Leeuwarden.

In de nacht van donderdag op vrijdag konden twee mannen op heterdaad worden aangehouden na woninginbraken in de wijk Duinterpen in Sneek. Rond vier uur `s nacht kreeg de politie de melding dat er op de Rode Klaver in Sneek werd ingebroken. Postende politiemensen konden enige tijd later twee mannen bij hun auto aanhouden. De volgende ochtend bleek het om 7 woninginbraken te gaan in de straten Rode Klaver, Walstro en Duizendblad. In drie gevallen bleek het bij een poging. In vier gevallen kwam men daadwerkelijk binnen. De toegang werd verkregen door het boren van gaatjes. Er werd telkens gezocht naar cash geld. Dit lukte bij twee woningen. Daar werden portemonnees meegenomen. De totale buit was slechts enkele honderden guldens. De verdachten zijn twee mannen van respectievelijk 26 en 29 jaar uit Lelystad. De mannen zijn ingesloten en in verzekering gesteld. Zij zijn vaker met politie en justitie in aanraking gekomen voor vermogensdelicten.

Voor eventuele vragen over de rechercheweek kunt u terecht bij de heer H. Olijerhoek, telefoon 058 880 7800

Leeuwarden: computerdiefstallen opgelost
Op vrijdag 2 maart werden in de Saskiastraat een 22-jarige inwoner van Leeuwarden en een 23-jarige inwoonster van Leeuwarden aangehouden, terwijl op hetzelfde tijdstip in de Beekkerkstraat een 21-jarige inwoner van Leeuwarden werd aangehouden. Met de aanhouding van deze verdachten werden een groot aantal diefstallen van computers uit scholen en bedrijven in Leeuwarden en wijde omgeving opgelost.

Bij de huiszoekingen op beide adressen werden verschillende computers en audio/video-apparatuur aangetroffen. Tevens werd in de woning aan de Saskiastraat een vuurwapen en een paar gram verdovende middelen in beslag genomen. De 22-jarige man en de 23-jarige vrouw traden op als heler, terwijl de diefstallen werden gepleegd door de 21-jarige verdachte. Uit het verdere onderzoek kwam naar voren dat de 22-jarige verdachte zich ook schuldig had gemaakt aan een mishandeling in het centrum van Leeuwarden. Op 17 februari had hij in de Grote Hoogstraat twee jongens mishandeld. De beide mannen zitten nog vast. De vrouw is inmiddels in vrijheid gesteld.

De 21-jarige verdachte pleegde de inbraken c.q diefstallen alleen of met een 21-jarige inwoner van Leeuwarden, die op 11 maart werd aangehouden. Ook deze verdachte heeft zijn aandeel bekend. Ook deze man zit nog vast. Tijdens het verdere onderzoek werd op 18 maart een heler aangehouden. De heler, een 25-jarige inwoner van Leeuwarden, ontkende in eerste instantie iedere betrokkenheid, maar bij een bezoek aan zijn woning werden 40 computerkasten, 9 beeldschermen en diverse losse computeronderdelen aangetroffen. Deze goederen zijn in beslag genomen. Deze heler werd na voorgeleiding aan de rechter commissaris onder bepaalde voorwaarden, weer in vrijheid gesteld.

Een 40-jarige inwoonster van Leeuwarden en een haar 45-jarige man bleken zich eveneens aan heling te hebben schuldig gemaakt. Bij hen in de woning werden 3 computerkasten, 2 printers en een toetsenbord aangetroffen, die in beslag zijn genomen. Ook zij kregen een proces-verbaal en zijn na verhoor weer in vrijheid gesteld.

Het woninginbrakenteam van de politie Midden Friesland heeft met de aanhouding van deze verdachten tot nu toe 61 inbraken en diefstallen in scholen, bedrijven en kantoren opgelost. Deze inbraken werden gepleegd in Leeuwarden, Buitenpost, Kollum, Bergum, Damwoude, Holwerd, Franeker, Sneek en Assen. De werkwijze was meestal dat een ruit werd vernield en de computer werd weggenomen.

De totale waarde van het ontvreemde bedroeg ongeveer f 250.000.-, terwijl de braakschade wordt geraamd op f 100.000.- Het geld dat de verdachten kregen voor het gestolen goed werd omgezet in drugs, kleding en schulden werden afbetaald.

Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272