Extra subsidiemogelijkheden energiebesparing non-profit

Bron: Senter
Senter

03 Apr 2001.

Extra subsidiemogelijkheden energiebesparing voor non-profitsector

De subsidiemogelijkheden voor non-profitinstellingen binnen de EINP (subsidieregeling energievoorzieningen in de non-profit en bijzondere sectoren) zijn in 2001 sterk uitgebreid. Instellingen en organisaties zonder winstdoelstelling krijgen nu standaard 18,5% subsidie op de aanschafkosten, als zij investeren in energiebesparende bedrijfsmiddelen. Voor energieadviezen is het subsidiepercentage zelfs verhoogd naar 50% van de advieskosten. Het totale subsidiebudget in 2001 is NLG 47,5 miljoen (EUR 21,5 miljoen). Gezondheidszorginstellingen, onderwijsinstellingen, sport- en culturele organisaties, kerkgenootschappen en andere non-profitorganisaties kunnen tot 31 december 2001 aanvragen indienen bij Senter.

Het subsidiepercentage van de EINP is in 2001 sterk verruimd. Voorheen varieerde het subsidiepercentage van 14,5 tot 18,5 %. Per 31 maart 2001 wordt standaard 18,5 % gehanteerd. Naast een verhoging van het percentage kent de EINP nog een aantal wijzigingen die flink voordeel kunnen opleveren.

Stapelen

Vanaf 31 maart 2001 is het mogelijk om subsidies te stapelen. Voorheen werden andere subsidies, bijvoorbeeld voor de aanschaf van zonneboilers, in mindering gebracht op de EINP-subsidie. Nu worden de andere subsidies op de investeringskosten in mindering gebracht en kan over het resterende investeringsbedrag EINP-subsidie worden verkregen.

Verruiming bedrijfsmiddelen en doelgroepen

Het aantal bedrijfsmiddelen dat in aanmerking komt voor EINP-subsidie is toegenomen. Voor de aanschaf van ruim 130 bedrijfsmiddelen (energievoorzieningen) kan subsidie worden verkregen. Tot slot komen vanaf 31 maart 2001 alle zwembaden met een publiekrechtelijk karakter voor deze subsidie in aanmerking.

Succesvol

De EINP bestaat sinds 1997 en is zeer succesvol. De afgelopen jaren is het aantal aanvragen en dus ook het aantal investeringen door de non-profitsector in energiebesparing toegenomen. In 1999 zijn 1.578 aanvragen ingediend bij Senter. Een groot deel hiervan kwam uit het onderwijs (32%). De gezondheids- en welzijnszorg nam 16 % van de aanvragen voor haar rekening. De aanschafkosten van alle aanvragen in 1999 bedroeg NLG 310 miljoen (EUR 140,67 miljoen).

Top 5 energietechnieken

De top vijf van meest ingediende technieken door non-profitorganisaties in 1999 is als volgt: de HR-ketel, het energie-efficiënte verlichtingssysteem, HR-glas, isolatie en de weersafhankelijke optimaliseringsregeling voor de verwarming van gebouwen.

Profitorganisaties

Organisaties met een winstdoelstelling kunnen bij investeringen in energiebesparing gebruik maken van de Energie-investeringsaftrek (EIA). Dit is een fiscale regeling die wordt uitgevoerd door Senter en de Belastingdienst.