Energis en XOIP berichtensysteem gaat over op nieuw kengetal

Datum nieuwsfeit: 03-04-2001

Energis en XOIP zetten universeel berichtensysteem over naar nieuw kengetal

Rotterdam, 3 april 2001 - Telecom- en internetdienstverlener Energis N.V. heeft een contract gesloten met XOIP B.V. voor de levering van transportdiensten voor het universele berichtensysteem van XOIP. De universele berichtendienst krijgt bovendien een nieuw kengetal (084), dat wordt ingevoerd als gevolg van nieuwe OPTA-regels. Nieuwe gebruikers van XOIP-diensten krijgen vanaf maart al hun berichten binnen via dit kengetal. De huidige gebruikers zullen de komende maanden gefaseerd overgezet worden naar het nieuwe nummer.

Energis en XOIP hebben de overeenkomst gesloten voor drie jaar. Het contract omvat de levering van transportdiensten aan XOIP door Energis. Energis brengt deze dienst tevens onder eigen naam op de markt ('Energis 084'). Dit product is bij uitstek geschikt voor aanbieders van unified messaging, zoals XOIP, en voor internetdienstverleners die zich richten op consumenten en de zakelijke markt.

Beide partijen werken al sinds 1999 samen, maar hebben, onder meer in verband met de invoering van een nieuw nummerplan voor universele berichtendiensten (unified messaging, of UM), een nieuw contract getekend.

Op initiatief van toezichthouder OPTA is er in Nederland een vast kengetal gereserveerd voor alle universele berichtendiensten. Gebruikers ontvangen dankzij UM al hun berichten (e-mail, fax, sms en voicemail) in één inbox en kunnen ze met ieder gewenst apparaat (mobiel, pc, vaste telefoon) bekijken of beluisteren. De OPTA heeft onlangs bepaald dat aanbieders van universele berichtendiensten nog tot 1 september 2001 gebruik mogen maken van geografische kengetallen. Daarna zijn aanbieders verplicht om een speciaal gereserveerd kengetal te gebruiken, in dit geval 084. Energis verzorgt voor haar klanten, zoals XOIP, de overgang van 020-nummers naar 084-nummers.

Paul van Doorne, Commercieel Directeur XOIP: "Het netwerk van Energis biedt ons de betrouwbaarheid en beschikbaarheid die zakelijke klanten eisen. Door de samenwerking met Energis kunnen we de overgang van 020- naar 084-nummers eenvoudig en snel uitvoeren. Op dit moment hebben we in Nederland zo'n 200.000 gebruikers en dat aantal zal de komende jaren fors groeien, met name bij de zakelijke gebruikers. Het contract met Energis biedt ons de ruimte voor die groei."

Andy Irvine, Managing Director Energis N.V.: "Uit marktonderzoeken blijkt dat kleine organisaties steeds vaker universele berichtendiensten zullen gebruiken als alternatief voor een duur eigen netwerk met software voor berichtenverkeer. Grotere organisaties gebruiken UM om de overvloed aan nieuwe communicatie-middelen te beheren. Wij verwachten in die markt de grootste groei. Daarnaast zullen consumenten vanaf 2005 massaal gebruik gaan maken van UM, omdat hun sociale leven en zakelijke activiteiten steeds meer in elkaar overlopen."

Het onafhankelijke onderzoeksbureau Ovum Research schat dat er rond 2007 wereldwijd 218 miljoen UM-abonnees zullen zijn, die gezamenlijk een marktwaarde van 31 miljard dollar vertegenwoordigen. XOIP heeft inmiddels een half miljoen 084-nummers gereserveerd om de te verwachten groei op te vangen. Unified messaging wint aan populariteit door het succes van mobiele telefonie, die ervoor zorgt dat gebruikers hun universele inbox kunnen raadplegen op iedere plaats en elk tijdstip.

XOIP
XOIP B.V. (spreek uit 'ksoip') is een onafhankelijke Nederlandse onderneming die opereert op het raakvlak van internet en telecommunicatie. Het snelgroeiend bedrijf ontwikkelt en levert innovatieve communicatiediensten en wil uitgroeien tot de Unified Messaging portal in Europa. XOIP is inmiddels actief in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk.

Energis NV
Energis NV levert telecom- en internet-diensten aan zakelijke gebruikers. Daartoe beschikt het bedrijf over een eigen netwerk voor breedbandige telecommunicatiediensten. Zo maakt ruim 60% van alle Internet Service Providers in Nederland reeds gebruik van de diensten van Energis NV.

Energis is sinds november 1999 actief in Nederland. Het bedrijf is een volle dochter van Energis plc, opgericht in 1993. Energis plc is genoteerd aan de Londense beurs en behoort tot de FTSE top 100.

Energis beschikt over vier datacentra voor haar pan-Europese dienstverlening, twee in Leeds en een in Amsterdam en Frankfurt. Deze datacentra zijn gekoppeld aan het uitgebreide netwerk in Europa. Via Energis Carrier Services worden telecommunicatiediensten aangeboden in 12 Europese landen en in de VS. Tot de Energis Group behoort tevens internet-provider Energis Squared, voorheen Planet Online, die in Engeland twee opeenvolgende jaren is verkozen tot 'Business ISP van het jaar'. Energis investeert voortdurend in de uitbreiding van haar netwerk en innovatieve dienstverlening, zowel in Nederland als in de rest van Europa, met als doel nieuwe zakelijke mogelijkheden voor haar klanten te creëren.

Meer informatie over Energis NV is te vinden op www.energis.nl . Meer informatie over de Energis Group vindt u op www.energis.com .

Meer informatie:

Energis N.V.