Kosten voor onderhoud websites duizelingwekkend hoog

Datum nieuwsfeit: 03-04-2001

3 april 2001 PERSBERICHT

Kosten voor onderhoud websites duizelingwekkend hoog

Rapport in opdracht van Mediasurface toont aan dat organisaties 400% te veel uitgeven

Een recent rapport van Trend Consulting onthult dat internetkosten snel blijven stijgen, ondanks de vertraging in IT-investeringen. Het rapport is opgesteld in opdracht van Mediasurface en toont de hoog oplopende kosten van publiceren op en onderhouden van een website.

Het onderzoek toont overduidelijk aan dat terwijl de kosten voor implementatie en onderhoud van een website blijven stijgen, organisaties weinig van deze investering terug zien. "Dit kan, gezien het huidige gematigde investeringsklimaat klimaat gevaarlijke gevolgen hebben", zegt Tim Donovan, Managing Director van Trend Consulting. Het onderzoek leidde onder meer tot de volgende opvallende resultaten:
* De kosten van het veranderen van een site van doorsnee site van 5.000 HTML-pagina s bedragen tenminste 1,2 miljoen gulden (508.000 EUR).
* Het re-branden van een gemiddelde site kost ongeveer 50 mandagen. Tegen een consultanttarief van 3000 gulden (1300 EUR) per dag, komt dit neer op een bedrag van 150.000 gulden (62.000 EUR).
* De meeste bedrijfsmodellen eisen minstens één keer per jaar een volledige herziening (re-branding).
* De kosten van het aanstellen van een projectmanager om de websiteactiviteit te coördineren bedragen meer dan 225.000 gulden (94.000 EUR) per site.
* Voor een doorsnee website van 5.000 pagina s moeten acht personen worden getraind in relevante vaardigheden. Op basis van een gemiddeld trainingstarief komt dit neer op een totaal bedrag van 105.000 gulden (44.000 EUR). "Veel bedrijven willen op internet aanwezig zijn en blijven, maar voelen ook de hete adem van de investeerders in hun nek. Met de informatie uit dit onderzoek wil Mediasurface die bedrijven helpen bij het nemen van strategische bedrijfsbeslissingen. Met de implementatie van een efficiënte oplossing zoals die van Mediasurface, kunnen bedrijven hun eigendomskosten aanzienlijk verlagen en het daardoor vrijgekomen budget gebruiken voor een permanente differentiatie", zo zegt James Metcalf, CEO van Mediasurface.

Een effectieve website is van groot belang voor organisaties, en wordt door sommige zelfs gezien als een aparte business unit of omzetstroom. Ondanks dat, vallen veel organisaties ten prooi aan het dead web -syndroom: een site die niet meer gebruikt wordt als gevolg van zijn hoge onderhoudskosten. Dat leidt tot een verouderde of onjuiste webinhoud, wat op zijn beurt dan weer gevolgen heeft op de functionaliteit en de reputatie van een bedrijf. Cijfers die vorig jaar zijn gepubliceerd, wijzen uit dat acht van de tien managers hun website zien als een belangrijke business tool voor de organisatie. Desondanks geven ze toe dat deze website verouderde informatie bevat.

De initiële kosten van zo n oplossing zijn binnen een jaar terugverdiend en de organisatie heeft hiermee een optimale website met een relatief laag economisch risico. Uitgaande van een website met 5.000 pagina s die jaarlijks moet worden gepubliceerd en bijgewerkt, kan op de kosten voor het onderhoud en beheer van deze site tot 400% worden bespaard met het inzetten van effectieve software. Hiermee dalen de kosten van 1,2 miljoen gulden naar ongeveer 300.000 gulden, een besparing van 400 %.

Klanten van Mediasurface kunnen deze stelling onderschrijven:

"We hebben filialen over de hele wereld en gebruiken Mediasurface om iedereen te voorzien van templates en infrastructuur in onze huisstijl. Iedereen kan daarnaast zijn eigen content beheren. We schatten dat we per filiaal ongeveer 375.000 gulden besparen op de gehele infrastructuurkosten", vertelt Ian Hall, Group Internet Manager bij Oxford University Press.

"Zonder Mediasurface-software hadden we minstens twee keer zoveel medewerkers nodig gehad om onze snel groeiende klantenkring te ondersteunen", aldus Paul Nixon, Operations Director bij Investis. "Dit komt neer op een besparing van tenminste 1,1 miljoen gulden per jaar, rekeninghoudend met de onderhoudskosten voor de content management software."

Paul Mylrea, Editor bij Alertnet, het webgebaseerde portaal van Reuter Foundation, verklaart: "Als we voorheen (kleine) wijzigingen wilden aanbrengen in het logo, kostte dat heel veel moeite. Nu hoeven we een wijziging slechts één keer te maken om deze in de hele website door te voeren." Over Mediasurface
Mediasurface is een toonaangevend Europees leverancier van applicatiesoftware voor content management van websites en nieuwe digitale netwerken.

Mediasurface helpt klanten om snel en effectief content te publiceren en beheren, zowel voor intern gebruik als om online B2B en B2C e-business mogelijk te maken. Mediasurface scheidt de presentatie en de structuur van de content. Daardoor is het voor een grote groep gebruikers binnen een bedrijf mogelijk content te bewaken, vernieuwen en beheren, via het Internet en andere digitale netwerken. Dit alles gegoten in een vooraf gedefinieerd en veilig en centraal te controleren proces.

Mediasurface werd in 1996 opgericht vanuit het idee dat content management een eerste vereiste is voor succes in e-business. Mediasurface heeft het hoofdkantoor in Engeland en is actief in Europa en de Verenigde Staten. De software en diensten van Mediasurface vormen de basis voor meer dan 90 websites in Europa en de V.S. beheren, verdeeld over diverse verticale markten. Meer informatie is te vinden op http://www.mediasurface.com. Het telefoonnummer van Mediasurface Benelux is +31 (0)35 6257890. Trend
Trend geeft business-to-business adviezen en doet onderzoek voor high-tech bedrijven. Het bedrijf is opgericht in 1993. De analisten en consultants van Trend doen pragmatische aanbevelingen voor toonaangevende technologische bedrijven over het succesvoller op de markt brengen van producten en diensten en het behouden van een concurrentievoordeel. Trend levert onderzoeken op maat en gebruikt veldonderzoek als belangrijkste methode om zijn adviezen te ondersteunen.

Klanten van Trend zijn de meeste blue chip technologieleveranciers, waaronder IBM, Hewlett-Packard, Nokia, Compaq, Oracle en Microsoft, en een aantal opkomende technologische merken. Meer informatie over Trend Consulting is te vinden op http://www.trend.co.uk. Meer informatie voor de redactie:
Mediasurface
Jacco van Bennekom