Bathmen te Paard gaat niet door

Bathmen te Paard gaat niet door

21/03/2001

Bathmen, 21 maart 2001
De organisatie van Bathmen te Paard heeft dinsdagavond 20 maart besloten dat vanwege de grote risico's rondom het uitbreken van mond en klauwzeer het 5 daagse paardensportevenement van 3 t/m 7 april dit jaar niet zal plaatsvinden. Het dagelijks bestuur neemt haar verantwoordelijkheid in deze situatie. Het maatschappelijk belang prevaleert daarbij boven alle andere belangen.

In de afgelopen 10 dagen waren de berichten over MKZ al van dien aard dat het dagelijks bestuur bijna elke dag contact had om alle risico's tegen elkaar af te wegen.
Het bericht op 20 maart dat nu ook in Nederland mogelijk MKZ is geconstateerd heeft de doorslag gegeven.

Bathmen is in een agrarisch gebied gelegen en krijgt vanuit de agrarische sector doorgaans veel bezoekers bij Bathmen te Paard. De organisatie wil op geen enkele wijze aanleiding geven voor besmetting of daar de veroorzaker van zijn in geval het evenement wel zou plaatsvinden.

Ondanks het feit dat er door het Ministerie van Landbouw Natuur en Visserij wel ontheffing is verleend, meent het bestuur tot afgelasting te moeten overgaan. Hierin speelt ook mee dat, ondanks alle investeringen, de organisatie vindt dat zij niet de kwaliteit kunnen bieden, die zij voorstaan. Immers Bathmen te Paard heeft zich in de korte tijd van haar bestaan ontwikkeld tot een paardensportevenement van formaat, met een keur aan deelnemers op alle onderdelen.

Tevens heeft de organisatie de belangen van de plaatselijke grondeigenaren hoog in het vaandel staan, waar de vereniging in grote mate van afhankelijk is. Dit geldt tevens voor de vele medewerkers die Bathmen te Paard mogelijk maken.

Het dagelijks bestuur is zich ervan bewust dat deze beslissing voor velen een teleurstelling zal betekenen, maar zij verwacht en hoopt dat gegeven de omstandigheden hiervoor begrip zal zijn.

Er was een speciale Bathmen te Paard krant in de maak, die al klaar was voor de pers. Ook deze uitgave zal niet worden gedrukt. Alle betrokkenen, zoals sponsoren, adverteerders, deelnemers, medewerkers en leveranciers zullen zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd.

Voor meer informatie kunt u bellen met 0572 32 1120. Er is inmiddels al heel veel werk verricht door de totale organisatie aan de totstandkoming van het programma voor dit jaar. Besloten is dat dit programma in dezelfde vorm wordt gehandhaafd voor het jaar 2002.