NVJ schorst onderhandelingen over ANP-cao op

Datum nieuwsfeit: 03-04-2001
Bron: Nederlandse Vereniging van journalisten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Onderhandelingen ANP-cao opgeschort

De NVJ-onderhandelingsdelegatie heeft 30 maart de onderhandelingen opgeschort over de nieuwe cao voor journalisten, werkzaam bij het ANP.

De ANP-directie wil niet verder gaan dan een structurele loonsverhoging van 3,75% voor de looptijd van 1 jaar. Verder is er geen extra ruimte voor een minimale bijdrage van werknemers en werkgevers ten behoeve van solidariteitswerk voor media in ontwikkelingslanden. Ook wenst de directie niet in te stemmen met de gewenste brutering van de overhevelingstoeslag zodat de salarisschalen niet evenredig stijgen. De directie weigert verder de wederzijdse opzegtermijn te verminderen naar twee maanden. De omzetting van ATV-dagen in vakantiedagen wordt bevroren voor de onderhandelingen volgend jaar daar het nieuwe roostersysteem zodanig moet functioneren zodat ATV-dagen wel opgenomen kunnen worden. Over een intentieverklaring aangaande vaste vervanging bij ziekte wordt nog gesproken.

De NVJ zette de eerste onderhandelingsronde met 4,5 % in op een structurele loonsverbetering, exclusief 0,1 % voor internationaal solidariteitswerk. Vandaag zakte de NVJ tot 4,1 %. De NVJ heeft aangegeven dat een structurele loonsverhoging onder de 4,0 % niet mogelijk is gezien de huidige inflatieverwachtingen (4,75%), de onlangs afgesloten cao's in Nederland en gezien de consequenties van de door het ANP voorgestelde aanpassing van de huidige inconveniëntenregeling en het periodiekensysteem.

De NVJ-onderhandelingsdelegatie en het NVJ-bestuur beoordelen het eindpakket als veel te mager.
Leden die vinden dat de opstelling van de NVJ-onderhandelingsdelegatie terecht is geweest en dus het eindbod van het ANP te mager kunnen dit aangeven op een speciaal reactieformulier

Linda Lemmens
adjunct-secretaris