Weduwe Sacharov over persvrijheid in Rusland

Persbericht drs Wim van Velzen

Weduwe Sacharov over persvrijheid in Rusland

Straatsburg, 3 april 2001

Vandaag werd tijdens de fractievergadering van de EVP/ED fractie de Robert Schuman medaille uitgereikt aan Elena Bonner, de weduwe van Andrej Sacharov, een Russische kerngeleerde en dissident die internationale bekendheid verwierf als voorvechter van de mensenrechten. Jaarlijks wordt door het Europees Parlement de Sacharov-prijs uitgereikt aan personen of instanties die zich buitengewoon hebben ingezet voor de mensenrechten in de wereld.

Mevrouw Bonner kwam met het alarmerende bericht dat in Rusland het laatste vrije TVstation, namelijk MTV, in staatshanden is overgaan. Hiermee is de laatste vrije TV feitelijk verdwenen. De Russische journalist Babitsky, in opspraak gekomen in zijn land door zijn felle kritiek op het Russische mediabeleid, was tevens te gast bij de EVP/ED fractie. Hij verklaarde dat Rusland feitelijk geen functionerende democratie is wegens het ontbreken van persvrijheid. De instellingen en dus de voorwaarden hiervoor zijn er nog wel, maar de dagelijkse praktijk is anders.